5 Minuten buikademhaling

Geef een reaktie

BuikademhalingWat kan bewuste buikademhaling voor jou doen? Je fysieke systeem ademt uit zichzelf het klokje rond door. Spontaan en vanzelf. Daar hoef je ’s nachts niet voor wakker te blijven. Je zou er zelfs moeite voor moeten doen om dit systeem uit balans te brengen. Iets dat wij als moderne mensen overigens regelmatig doen. We ademen vaak niet goed in en vooral ook niet goed uit. Kort gezegd: onze ademhaling is vaak onvolledig.

Ademen is eigenlijk een centrale bezigheid voor ons mensen. Althans, dat zou het moeten zijn… Ons welzijn en onze gezondheid zijn ervan afhankelijk. Dat realiseren we ons echter meestal niet. De aandacht gaat naar de dingen die we te doen hebben. Naar allerlei zaken waarvan we denken dat ze belangrijk zijn. Onderwijl storten we ons op de impulsen van de dag. Maar brengt al die drukte ons wel zoveel goeds?

Tekenen aan de wand zijn veel voorkomende aandoeningen als stress, burnout, rugklachten en slapeloosheid. Ze komen voor op momenten dat het lichaam en de geest zeggen: tot hier en niet verder. Het is jammer dat het vaak zover moet komen, voordat we bereid zijn om even pas op de plaats te maken. Pas dan gaan we, noodgedwongen, kijken wat er aan de hand is. We zijn geschokt, zelfs bijna verontwaardigd, dat ons systeem ons tot een halt roept. Dat komt niet uit!

Lachen

Als je goed naar dit hele proces kijkt, is het eigenlijk best grappig. Persoonlijk kan ik nogal eens smakelijk lachen om mezelf wanneer ik weer eens met iets op de loop ga wat eigenlijk niet zo handig is. Vaak zijn het dingen waarvan je denkt: die kan ik niet missen of ik kan daar niet gemist worden.

In de meeste gevallen kan dat echter best! Sterker nog: je zou je waarschijnlijk een stuk prettiger voelen als je vaker wat meer ruimte in je agenda overhield. Ruimte om even rust te nemen. Ruimte om al je ervaringen te verwerken, zodat je weer opgeladen kunt beginnen aan wat vervolgens aan de orde is.

Pas nog had ik iemand in mijn omgeving nee verkocht toen die vroeg of ik dan en dan, zus en zo ergens aanwezig kon zijn. Die beslissing nam ik na even rustig bij mezelf te zijn nagegaan wat ik nodig had op dat moment en wat goed zou zijn om te doen (en te laten!). Rustig ademend naar de buik uiteraard.

Ik liep mij daarna nog wel een uurtje druk te maken dat ik die persoon teleurgesteld had. Een poosje later was ik echter enorm blij dat ik toch even door de zure appel had heen gebeten. En wat denk je? De persoon in kwestie vond het prima dat ik mijn grens aangaf! Ze zei zelfs me te bewonderen dat ik dit altijd zo vastberaden en consci├źntieus deed…

Buikademhaling

Je kunt zo’n proces simpelweg omschrijven als even tot jezelf komen, voordat je handelt. Dat hoeft helemaal niet zoveel tijd te kosten. Al neem je elke dag maar vijf minuten de tijd voor aandachtige buikademhaling. Dat is een manier van ademen waarbij je lichaamssysteem het beste tot rust komt. Bovendien neem je even de tijd om uit de hectiek van de dag te stappen. Je kunt daarbinnen waarnemen hoe het met je gaat en afstemmen wat goed en nodig is.

Elke dag vijf minuten de tijd nemen om even rustig naar je buik te ademen moet toch lukken, denk je niet? Slechts vijf minuten je aandacht exclusief daarop richten. Ik garandeer je een positief effect als je dit met enige regelmaat doet. Buikademhaling is bovendien ook een mooie manier om gezonder te ademen.

Bij veel mensen zit de ademhaling hoog, in de borst. Dat is een vrij gespannen manier van ademen die ook een vervelende druk kan geven in de keel. Vrouwen ademen nog wel eens naar de borst, omdat ze hun buik intrekken. Ze willen graag slanker lijken. Zo’n hoge ademhaling voelt over het algemeen echter niet echt prettig. Je kunt je afvragen of die strakke buik dat waard is…

What to do

Het enige wat je voor deze oefening hoeft te doen, is rechtop gaan zitten. Dat kun je op een stoel doen of op de grond. Je legt de handen op je buik. Als het comfortabel voelt, kun je je ogen sluiten. Adem rustig naar je handen. Voel je buik onder je handen rijzen en dalen. Doe dat een paar minuten of zo lang je het prettig vindt.

Je zult merken dat je je anders voelt na deze oefening! Er verandert iets in je als je elke dag 5 minuten buikademhaling oefent. En zeg nou zelf: wat is nou 5 minuten op een hele dag?

Geef een reaktie