Ademen in therapie

Geef een reaktie

Ademen in therapieJe manier van ademen is van grote invloed op hoe je je voelt. Normaal gesproken komt en gaat de adem vanzelf. Ik schreef hier al eerder over. Je hoeft er immers ’s nachts niet voor wakker te blijven. Er kunnen echter omstandigheden zijn die ervoor zorgen dat je zelf je adem onbewust blokkeert. Klachten kunnen zo op allerlei vlakken ontstaan en dan moet je misschien in therapie.

Klachten zijn bijvoorbeeld stress of depressie, of mogelijk lijd je aan angst of zit je uitgeblust met een burn out. In therapie kom je er wellicht achter dat de wijze waarop je tijdens je klachten bent gaan ademen niet meewerkt aan je uiteindelijke herstel. Je moet dus gaan werken aan een gezondere manier van ademhaling. Ademen in therapie.

Symptoom

Als je erover nadenkt, is het eigenlijk best frappant dat je adem verstoord is geraakt door bepaalde omstandigheden en nu in therapie een kernrol kan gaan spelen in je herstel. In de Ayurveda wordt trouwens bij een consult altijd een polsmeting gedaan. In die therapie speelt in de diagnose de hoogte van je hartslag in principe al een belangrijke rol. In de Westerse wereld doen artsen dit zeker niet standaard, zoals je waarschijnlijk wel weet.

Hartslag hangt natuurlijk weer samen met de manier waarop je ademt. Adem je gejaagd, oppervlakkig of bijvoorbeeld hoog in de borst? Je hartslag toont het effect van dit gedrag, hoe bewust of onbewust dit ook bij je gebeurt.

Therapie

Voor de aanpak van deze symptomen kan een dokter of therapeut je doorsturen naar yogales of anders samen met je oefenen op een gezondere wijze te ademen, ontleend aan een of andere yogaoefening. Een goed begin kan zijn om met je handen op je buik regelmatig rustig 5 tot 10 minuten te ademen, buikademhaling dus. Of beter gezegd, het ademen laten gebeuren en de ruimte geven, in tegenstelling tot het blokkeren ervan wat je tot dat moment waarschijnlijk al een tijdje deed.

Vaak helpt het al om alleen maar met je aandacht bij je adem te zijn. Stil staan bij het ademen is al rustgevend voor je systeem. In meditatie kun je bijvoorbeeld je in- en uitademingen tellen. In yogaoefeningen en yogahoudingen is de natuurlijke doorstroming van de adem cruciaal en zeer voelbaar. Dat voelen kun je oefenen en zo wordt iets heel natuurlijks een vorm van therapie!

Kinderen

Opvallend is dat kinderen doorgaans een buitengewoon mooie manier van ademen hebben. Kinderen hebben zo’n therapie kennelijk niet nodig, ze weten precies hoe ademen moet. Zij ademen namelijk nog diep en volledig, waar een volwassene dit niet zelden vrij oppervlakkig doet en wellicht wat te snel. Het lijkt er dus op dat wij mensen in de loop van ons leven een beetje verleren hoe we zouden moeten ademen. We verzamelen bagage en heel vervelend, daar moeten we dan eigenlijk ook weer vanaf. Volledige yoga-ademhaling is een oefening die je in elk geval al een stapje op weg helpt. In Online Yogales is er een filmpje waarin ik je deze manier van ademen laat zien.

Eenvoud

Niet teveel tijdens je leven verzamelen lijkt daarom geen slecht advies. Persoonlijk voel ik daar veel positiefs bij. Je hebt namelijk niet zoveel nodig, zowel fysiek, mentaal als materieel. Doe eens wat minder, koop wat minder spullen, meng je niet teveel in allerlei kwesties om je heen. Alles met mate is eigenlijk mijn devies.

Sta tegelijkertijd geregeld eens stil bij je adem. Oefen buikademhaling, tel je adem en voel hoe de adem door je lichaam heengaat, bij alles wat je doet. Therapie is hier een duur woord voor het herstellen van wat eigenlijk heel natuurlijk is.

Geef een reaktie