Ademtechnieken

Geef een reaktie

AdemtechniekenEr zijn verschillende ademtechnieken bij Yoga. Deze ademtechnieken hebben allemaal een eigen effect op lichaam en geest. Je kunt de ademtechnieken gebruiken met een bepaald doel.

Je kunt ze echter ook afwisselend beoefenen zonder dat je iets speciaals wil bereiken. Je vertrouwt er dan op dat ademtechnieken uit zichzelf hun werk doen en dat je er baat bij zult hebben.

Pranayama

Ademtechnieken zou je kunnen samenvatten in het woord Pranayama. Prana betekent adem of energie. Yama betekent controle of beheersing. Je oefent je dus in Pranayama om een zekere controle te verwerven over de adem.

Deze controle kan je helpen om op een gezondere of volledigere manier gebruik te maken van je adem en je energie.

Inhoudelijk

In Pranayama-ademtechnieken is sprake van een zogenaamde wisseladem. Je ademt afwisselend door linker- en rechterneusgat. Dit doe je met behulp van een specifieke handtechniek.

Wijs- en middelvinger plaats je tussen de wenkbrauwen. De duim plaats je op een neusvleugel en de ringvinger op de andere.

Yoga adem

Een van de bekendere ademtechnieken is de volledige yoga-ademhaling. Onderdelen hiervan zijn:

Eerst adem een periode met je handen op je buik. Vervolgens leg je de handen op de zijkanten van de ribben, ook wel de flanken genoemd. Tot slot adem je naar de borst en de sleutelbeenderen.

Alles tezamen

Daarna combineer je deze drie vormen van ademen, om te voelen hoe het is om volledig en diep te ademen. Als kind ademden we zo, maar we verleren dat in de loop van ons leven.

Het is dus goed om dit met enige regelmaat weer eens te oefenen.

Brahmari

Persoonlijk vind ik Brahmari een van de meer bijzondere ademtechnieken. Brahmari wordt ook wel bij-ademhaling genoemd. Bij-ademhaling klinkt heel speciaal, vooral in groepsverband.

In deze vorm van ademen maak je bij het uitademen een laagklinkend, zoemend geluid, als een bij. Als je wat meer gevorderd bent in je oefening dan maak je ook bij de inademing geluid. Dit is een zoemen met een wat hogere stem.

Bandha

Je zou ook Bandha’s kunnen scharen onder de ademtechnieken. In bandha’s sluit je de adem een korte duur af. Je zet haar in een bepaald deel van het lichaam even op slot, zogezegd.

Ik ken vier bandha’s:

  • Muladhara Bandha
  • Jalandhara Bandha
  • Udiyana Bandha
  • Maha Bandha

In Muladhara Bandha is het afsluiten in het gebied van de sluitspieren.  Jalandhara Bandha staat voor kinslot. Bij Udiyana Bandha wordt de buik ingetrokken. Maha Bandha is een combinatie van de drie eerst genoemde varianten.

Welke wanneer

Hoe weet je nu welke van de ademtechnieken je wanneer zou moeten doen? Allereerst lijkt het me verstandig dat je kennis maakt met de verschillende vormen.

Bij Yoga Centraal zitten in ons aanbod in elk geval twee soorten Pranayama en de volledige yoga-ademhaling. Met Brahmari en de Bandha’s kun je desgewenst op een later moment nader kennismaken. Laatstgenoemden kun je in eerste instantie het beste beoefenen met een yogaleraar erbij.

Er zijn nog meer ademtechnieken waarover ik het hier nog niet heb gehad. Die bewaar ik tot een volgende gelegenheid…

Als je nog vragen hebt, laat dan gerust een reactie achter bij deze blog of mail me op info@yogacentraal.nl

Geef een reaktie