Blessure

Geef een reaktie

BlessureMet een blessure yoga doen, is dat verstandig? Het hangt er natuurlijk een beetje van af wat je blessure is. Over het algemeen kan ik echter zeggen dat yoga ondersteunend is als je wilt herstellen. Een belangrijk aspect van yoga is namelijk dat je je oefeningen met heel veel aandacht doet. Als je je houdt aan de drie kenmerken van een yogahouding gaat er niet zo gauw iets mis. Vraag daarbij advies aan een deskundig iemand en doe eventueel sommige yogahoudingen gewoon even niet.

Mogelijk vraagt je lichaam juist door middel van je blessure je verhoogde aandacht. Je hebt het voordat je deze kreeg wellicht wat te druk gehad. Zeker als je langdurig bepaalde gebieden in je systeem hebt verwaarloosd dan trekt lichaam en/of geest aan de bel.

Fysiek kan dit leiden tot een kneuzing of tot een blessure. Een milde aanpak via de yoga is dan uitermate geschikt, want hiermee sta je er echt bij stil.

Deskundig advies

Zoals gezegd moet je niet overslaan bij blessure gedegen advies te vragen, zowel in het medische als het paramedische circuit. Als je begint met yoga ga dan ook te rade bij een ervaren yogaleraar. Baseer wat je doet zeker ook op wat je van deze mensen hebt gehoord.

De belangrijkste raadgever ook in deze situatie ben je uiteindelijk zelf. Alleen jij kunt voelen hoe het er echt met je voorstaat. Yoga helpt je overigens nauwkeuriger en subtieler te leren voelen, dus daar word je dan ook nog eens beter in getraind.

Voorkomen en genezen

Als je te maken krijgt met een blessure zijn eigenlijk vooral twee zaken van belang. De eerste is dat je de voorwaarden schept om goed te kunnen genezen. De tweede is het voorkomen ervan in de toekomst en ik vrees dat dat de lastigste is.

Want je zult dan moeten proberen te achterhalen waardoor die blessure is ontstaan. Gemakkelijker is natuurlijk om zo’n gebeurtenis geheel aan het toeval toe te schrijven. Maar heb je ook een eigen rol? Durf je een beetje zelfonderzoek aan?

Yoga bij een blessure

Het mooie van yoga bij een blessure is dat je op alle fronten werk verzet. Enerzijds help je met je aandacht de klacht te helen. Anderzijds leer je beter voelen en ben je bewuster van wat je doet. Je handelingen hebben namelijk gevolgen. Vroeger of later komt wat je doet naar je terug. In yoga heet dat de wet van Karma. De precieze werking is complex en ik zal ook niet beweren dat ik hiervan de exacte wijsheid bezit.

Maak hoe dan ook gebruik van de voordelen van yoga als je met een blessure kampt. Houd je grenzen hier extra scherp in de gaten. Een beetje een vervelend gevoel tijdens het oefenen is aanvaardbaar. Scherpe pijn is dat echter niet. Blijf in contact met deskundigen monitoren of je nog steeds goed bezig bent. Voel zelf of de oefeningen je helpen. Pas je programma aan als dat beter voelt.

Jouw traject zal er een zijn van trial and error. Maar geloof me, dat is ook zo als je geen blessure hebt. De precieze route is door niemand uitgeschreven. Ga net als ieder ander je eigen weg.

Geef een reaktie