Boomhouding (Vrksasana)

Geef een reaktie

Boom - VrksasanaBoomhouding of Vrksasana is een mooie houding om te zien. Zij is echter niet voor iedereen heel eenvoudig. Wat haar lastig kan maken, is het feit dat je er met je aandacht volledig bij moet zijn. Van moment tot moment.

Als je namelijk de aandacht verliest en afdwaalt in bijvoorbeeld een gedachte of een gevoel dan heb je goede kans dat je omvalt. Afgezien van een balanshouding is Boomhouding daarom een bijzondere concentratie-oefening. Je kunt haar ervaren als een zeer intens moment van meditatie.

Hierbij is het nodig alle zintuigen gespitst en wakker zijn, opdat je, liefst zo ontspannen mogelijk, deze positie kunt handhaven.

Wortels

De voet die op de mat staat, is als het ware geworteld in de ondergrond. Vergelijkbaar met de stevige wortels van een boom. De wortels onder de voet zijn uiteraard onzichtbaar, maar vermoedelijk voel je ze wel.

Als bij een boom ook helpt het als het lichaam ontspannen en flexibel is. Op die manier kan het meeveren en meedeinen met de wind des levens, die nog wel eens een onvoorziene wending neemt.

Net als de wind door de takken van een boom gaat en die op hun beurt meebewegen met wat zich aandient. Hoe veerkrachtiger hoe beter, want anders breekt er wellicht een tak. Of valt de boom helemaal om, in het ergste geval.

Schoonheid van binnen

Vrksasana is dus niet alleen mooi om te zien. Zij staat ook symbool voor kracht, balans en flexibiliteit. Dit alles komt van binnenuit. Boomhouding weerspiegelt hoe het van binnen met je gaat.

Beoefen Vrksasana met mildheid naar jezelf toe. Veroordeel jezelf niet als het een keertje wat minder gaat dan je eigenlijk zou wensen. Innerlijke balans is namelijk vaak zeer veranderlijk en kan verschillen per moment.

Zie Boomhouding als een mogelijkheid om even te peilen hoe het er op dit moment met je voorstaat. Met een glimlach op je gezicht.

Instructie

Ga staan met je voeten op een voetbreedte uit elkaar. Voel hoe de voetzolen contact maken met de ondergrond. Voel dat onder de hielen, het midden van de voeten en onder de tenen.

Merk op hoe de balans is in het lichaam. Op dit moment. Voel hoe je staat.

Breng je aandacht naar het rechterbeen, en de rechtervoet. Verplaats de balans in het lichaam naar dat rechterbeen, naar die rechtervoet. Richt je blik op een punt vlak voor je. Concentreer je op dit punt.

Hef de linkervoet dan een stukje en zet de linkervoetzool tegen het rechteronderbeen of ter hoogte van de rechterknie. De linkerknie wijst zijwaarts.

De armen kun je langs het lichaam laten hangen. Je kunt ze ook samenbrengen voor de borst in de Indiase groet ‘Namaskar’.

Blijf enige tijd zo staan in Boomhouding en breng dan, heel beheerst de linkervoet terug naar de mat. Neem even de tijd om de balans te ervaren op je beide voeten. Hoe voelt het om zo te staan?

Breng je aandacht vervolgens naar je linkerbeen, en je linkervoet. Verplaats de balans in het lichaam naar het linkerbeen en de linkervoet. Richt je blik weer op een punt vlak voor je.

Hef de rechtervoet dan een stukje en zet de rechtervoetzool tegen het linkeronderbeen of ter hoogte van de linkerknie. De rechterknie wijst opzij.

Probeer het lichaam zo ontspannen mogelijk te houden. Laat de adem op natuurlijke wijze doorstromen. Door de neus.

Blijf enige tijd staan in Boomhouding en zet dan de rechtervoet rustig terug op de mat. Armen zijn losjes langs het lichaam.

Vanuit Berghouding voel je de Boomhouding of Vrksasana even na.

Geef een reaktie