Gebedshouding

Geef een reaktie

GebedshoudingOorspronkelijk wordt deze houding ook wel Mohammedaanse Gebedshouding genoemd. Je hebt misschien wel eens een moslim in gebedshouding gezien, in het echt of op de televisie. Een aantal keren per dag geven volgelingen van Mohammed gehoor aan gebedstijden. Zij maken dan een cyclus van bewegingen waarbij ze van een staande positie naar een geknielde positie gaan, en weer terug. Dat doen zij een door hen voorgenomen aantal keren.

Deze bewegingscyclus van moslims doet me een beetje denken aan de Kriya in yoga. Ook hierin wordt bewogen in een zich steeds herhalend ritme en stramien. In de Kriya is het ritme van de adem leidend in de beweging die gemaakt wordt. Je eraan overgeven is hierin een belangrijk gegeven en dat geldt volgens mij ook voor het Mohammedaanse gebedsritueel.

Universeel

In de christelijke wereld is een vergelijkbare bewegingscyclus bekend. Vele christelijke pelgrims hebben deze in het verleden uitgevoerd. Van staande positie naar gestrekt liggend, voortbewegend in de richting van het pelgrimsoord dat zij bezochten. Het was een beetje afhankelijk van iemands fysieke gesteldheid hoe lang deze meditatieve (maar inspannende!) route kon zijn.

Het gestrekte liggen wijkt een beetje af van gebedshouding, maar komt volgens mij qua intentie op hetzelfde neer: respectvolle overgave. In yoga is deze gestrekte houding op de buik bekend als Stokhouding of Dandasana. Deze houding wordt in India nog wel gemaakt in aanwezigheid van een spiritueel leraar of goeroe. Deze leraar vertegenwoordigt het goddelijke, spirituele in ons allen en bij zo iemand past een dergelijk gebaar van zeer respectvolle (h)erkenning.

Misschien kent elke religie of spirituele stroming wel een vergelijkbaar, bijna universeel te noemen gebaar. Zoveel verschillen we immers niet van elkaar als mensen…

Overgave

De gebedshouding die wij in de yoga beoefenen, heeft duidelijk elementen van het bovenstaande in zich. Het woord overgave staat daarin centraal. Aan wie of waaraan je je dan overgeeft, doet daarbij dan misschien eigenlijk minder ter zake.

Je oefent je om je op dat moment over te kunnen geven. Even los te laten waar je je de rest van de dag aan vasthoudt. Dat kan heel bevrijdend zijn.

Instructie

Kom maar op je knieën zitten. Als dat lastig is, plaats dan iets tussen de hielen en het zitvlak of iets onder de wreven. Dat kan een kussentje zijn of een opgevouwen dekentje of handdoek.

Zet de rug rechtop en strek als het ware je kruintje wat uit richting plafond. Schouders zijn laag en ontspannen. De handen leg je op de bovenbenen neer, met de handpalmen omhoog. Adem rustig naar je buik.

Plaats dan de handen vlak voor je op de mat, met de handpalmen naar beneden. Op een uitademing laat je dan de handen en armen naar voren glijden. Het zitvlak blijft dichtbij de hielen. Leg op het eindpunt de onderarmen en het voorhoofd op de mat.

Als dit voor jou geen comfortabele houding is, kun je ook de handen op elkaar leggen, onder het voorhoofd. Ook hier zijn de handpalmen naar beneden.

Adem rustig naar buik en onderrug. voel hoe dit gebied uitzet bij de inademing en weer inkrimpt bij de uitademing. Volg dit proces van rijzen en dalen.

Kijk of je je kunt overgeven aan deze houding. Gebedshouding is een houding van overgave en loslaten. Het lichaam mag helemaal rusten en kan zich weer opladen in het contact met de ondergrond. Laat alle kleine of grotere spanningen maar doorstromen naar de ondergrond. Vooral tijdens de uitademing. Uitademen is loslaten.

Na enige tijd kom je op een inademing rustig omhoog tot je weer op je knieën zit. Voel de weldaad van deze yogahouding even een moment na.

Geef een reaktie