Godinnenhouding (Supta Baddha Konasana)

Geef een reaktie

Godinnenhouding, Liggende Vlinder of Supta Baddha KonasanaIn mijn voorbereiding van deze blog kan ik niet zoveel vinden over Godinnenhouding. Niet op internet en ook niet in de yogaboeken die bij mij in de kast staan. Godinnenhouding is echter een van mijn favoriete houdingen dus weglaten leek me eigenlijk geen optie. Op een gegeven moment vind ik haar echter toch, maar dan onder de naam Liggende Vlinder of Supta Baddha Konasana!

Ik leerde de Godinnenhouding van mijn yogaleraar. Het is een houding om het bekken te openen. Godinnenhouding is mild en vriendelijk voor zowel de knieën als het bekken. Dit komt doordat ze vanuit rugligging wordt beoefend. Het bekken opent vanuit ontspanning en ontlading. Via alle onderdelen die de ondergrond raken of daardoor op natuurlijke wijze aangetrokken worden door middel van de zwaartekracht.

Vruchtbaarheidsbeeldjes

Zelf heb ik Godinnenhouding ook altijd ervaren als een eerbetoon aan vrouwelijkheid en moederschap. In welke vorm deze zich ook maar in een mens (m/v) kunnen openbaren.

Ze deed me ook een beetje denken aan oude rondborstige vrouwenbeeldjes die vanuit de Oudheid bewaard gebleven zijn. Waren dit niet ook vruchtbaarheidsgodinnen? Toen ik op internet de Liggende Vlinder had gevonden, zag ik dat zij vaak beoefend wordt tijdens zwangerschapsyoga. Niet zo’n gekke associatie dus…

In vergelijking tot andere yogahoudingen die bevorderlijk zijn voor de soepelheid in het bekken, is Godinnenhouding zoals gezegd zeer vriendelijk en mild. In zithoudingen komt bijvoorbeeld veel meer druk op de knieën te staan. Dit levert heel wat yogabeoefenaars fysieke klachten op. Zeker in de Westerse wereld. Onze lichamen zijn gewoonweg minder gebouwd op het manoeuvreren van onze ledematen in dergelijke posities.

Op de dansvloer

Met een gematigde aanpak kun je wel oefeningen doen om het bekkengebied wat opener en ontvankelijker te maken. Vanuit welke motivatie je dat ook maar wil doen. Als Nederlanders staan we bijvoorbeeld bekend om onze stijve heupen op de dansvloer. Godinnenhouding zal je helpen wat soepeler te worden in dat deel van het lichaam.

Onbeweeglijkheid in het bekken kan ook andere gevolgen hebben die wat dieper gaan dan wat probleempjes tijdens het dansen van de foxtrot of tijdens een groepslesje Zumba… Ik denk bijvoorbeeld aan de beweeglijkheid van de onderrug en de vele rugklachten waar mensen tegenwoordig mee te kampen hebben.

Kort samengevat zou ik daarom willen zeggen: Beoefen de Godinnenhouding! Je doet je lichaam er een groot plezier mee en het is een fijne houding om een poosje in te vertoeven.

Instructie

Ga liggen op je rug, met je armen een eindje van het lichaam af. De handpalmen omhoog. De benen liggen op een voor jou aangename breedte. De voeten vallen naar buiten. Sluit je ogen. Voel hoe de achterzijde van het lichaam contact maakt met de ondergrond.

Leg de benen dan tegen elkaar aan. Buig de benen en zet de voeten op de mat neer. Laat de knieën naar buiten zakken en plaats de voetzolen tegen elkaar aan. Ontspan in de knieën en in de liezen. Geef je over aan deze houding en laat de zwaartekracht maar werken. Adem naar die gebieden toe waar je enige spanning ervaart. De adem stroomt door die gebieden heen en verzacht de ervaring van spanning.

Observeer het lichaam van binnenuit, terwijl de achterzijde comfortabel rust op de mat. Neem waar hoe het bekken opent in deze houding. De Godinnenhouding is een houding van ontvankelijkheid.

Breng na enige tijd de knieën weer terug omhoog, tegen elkaar aan. Laat de voeten en benen dan wegglijden naar beneden. Laat ze maar met een plofje neervallen. De benen plaats je weer op een voor jou prettige breedte. Laat de voeten gemakkelijk naar buiten vallen.

Voel de Godinnenhouding een moment na.

Geef een reaktie