Halve Kaars (Viparita Karani Mudra)

2 Reakties

Halve Kaars (Viparita Karani Mudra)Halve Kaars of Viparita Karani Mudra is een omgekeerde yogahouding. Er zitten veel voordelen in deze houding. Een van de grote voordelen is dat je het lichaam eens letterlijk ondersteboven zet.

Het bloed kan daardoor beter naar plekken stromen waar het anders minder rijkelijk aanwezig is. Ik denk bijvoorbeeld aan de hersenen. Viparita Karani Mudra frist de hersenen op en dat heeft naast een fysiek effect ook een gunstige geestelijke en mentale werking. Na Viparita Karani Mudra voel je je vaak meer helder in het hoofd zogezegd.

De doorbloeding wordt ook bevorderd in andere organen in het bovenlichaam. Door Viparita Karani Mudra krijgt het hart een positieve impuls, evenals de lever, de alvleesklier, de milt en de nieren.

Mudra

Zoals de naam Viparita Karani Mudra al aangeeft: het is ook een mudra. Het woord mudra staat voor een bepaalde innerlijke geesteshouding. Het staat voor een bepaalde innerlijke concentratie.

Over mudra’s valt nog wel wat meer te vertellen. In het algemeen wordt de naam mudra vaak gebruikt voor handhoudingen. Die handhoudingen staan dan op hun beurt weer ergens voor. Zij dragen een eigen betekenis en hebben een eigen werking. In een toekomstig blog zal ik daar eens wat dieper op ingaan.

Half

Als er een Halve Kaars bestaat dan kun je veronderstellen dat er ook een yogahouding is die Hele Kaars heet. Die veronderstelling is juist. Over de Hele Kaars schrijf ik binnenkort een verse blog. Beoefen tot die tijd, als de houding goed voor je voelt, regelmatig Viparita Karani Mudra!

Instructie

Kom maar op je rug liggen, met je voeten een stukje uit elkaar. Je handen zijn een eindje van het lichaam af, met de handpalmen omhoog. Voel even een moment het contact van de achterzijde van je lichaam met de ondergrond. Laat het lichaam rusten en dragen.

Plaats dan de benen tegen elkaar aan en leg de armen langs het lichaam. De handen zijn nu met de handpalmen naar beneden.

Breng de benen vervolgens loodrecht omhoog. Kom dan ook met het zitvlak en de onderrug los van de mat. Plaat de handen ter ondersteuning net boven de bekkenrand. De benen zijn schuin omhoog. Duw je billen iets naar buiten, zodat je kantelt in je bekken.

Let erop dat je niet in de rug gaat hangen.

Blijf enige tijd ondersteboven staan in Viparita Karani Mudra. Ervaar hoe het is in deze omgekeerde yogahouding.

Pak vervolgens met je handen de zijkanten van de mat stevig vast. Breng met zoveel mogelijk beheersing de rug terug op de mat.

Plaats de benen weer loodrecht omhoog en laat ze met net zoveel beheersing gestrekt naar beneden komen. Span daarbij je buik- en onderrugspieren en let er goed op dat de onderrug niet holler trekt. Als dat wel het geval is: houd dan je de benen gebogen en zet de voeten rustig terug op de mat.

Haal de knieen daarna naar je borst toe en wiebel wat heen en weer. Masseer zo een beetje de onderrug.

Zet de voeten weer terug op de mat en laat de benen en voeten rustig wegglijden. Leg de voeten wat uit elkaar en de handen een eindje van het lichaam af, met de handpalmen naar boven.

Voel de Halve Kaars of Viparita Karani Mudra even na.

2 Reakties op “Halve Kaars (Viparita Karani Mudra)”

  1. Susanna

    Hallo, ik heb net deze yoga houding gedaan. Een paar dagen werk ik in een lunchcafe waar ik de hele dag sta.
    Ik begrijp dat deze houding dan juist fijn is en ook voor eventuele onderrug pijn.
    De houding zelf was fijn, maar met eruit komen kreeg ik juist enorm pijn aan mijn onderrug ( beetje bij de nieren). Dat ik bijna niet meer kon bewegen.
    Ik doe zelf dagelijks yoga en volg lessen.
    Hebben jullie een tip?
    Met vriendelijke groet Susanna

  2. Sylvia Spruit

    Beste Susanna,
    Dank je wel voor je bericht. Ik zou wat zachtere, mildere oefeningen voor je onderrug kiezen als ik jou was. Denk bijvoorbeeld aan knieën naar de borst brengen of een knie tegelijk. Een andere oefening is de knieën naar een kant (respectievelijk links en rechts) te leggen als je op je rug ligt, het hoofd in de andere richting te draaien. De Halve Kaars is best een intense houding, zeker voor de rug. Als je een omgekeerde houding wilt doen die vergelijkbaar is, kun je ervoor kiezen je benen tegen een muur omhoog te leggen vanuit rugligging. Het is een fijne oefening ook voordat je gaat slapen, weet ik uit eigen ervaring. 😉 Zorg dat je zitvlak zo’n beetje tegen de muur aanligt. Breng de knieën een poosje naar je borst als je uit de oefening komt en leg de knieën naar een zijde voordat je gaat zitten.
    Hartelijke groet,
    Sylvia Spruit
    YogaCentraal

Geef een reaktie