Halve Maan (Ardha Chandrasana)

Geef een reaktie

Halve Maan (Ardha Chandrasana)De Halve Maan (Ardha Chandrasana) is een zijwaartse buiging. Er zijn verschillende yogahoudingen die de naam Ardha Chandrasana dragen. Raak niet in verwarring als je ergens een yogahouding tegenkomt met dezelfde naam maar met een ander uiterlijk.

Misschien is het goed hierbij te onthouden dat het in yoga minder gaat om de precieze uiterlijke vorm en vooral wel over de wijze waarop en de houding waarmee je een bepaalde vorm tegemoet treedt en beoefent.

Dynamisch

Halve Maan is er ook in een dynamische versie, te weten Kriya III. Je werkt dan in de beweging met je in- en de uitademing. De adem stuurt als het ware de beweging in het lichaam. Zoek daarin een eigen ritme dat natuurlijk voor jou voelt op dat moment.

Houd in gedachten dat van belang is dat de adem door kan stromen. Wanneer je precies in- en uitademt, is een kwestie van jouw eigen afstemming. In iedere yogahouding mag je zelf ontdekken hoe jij in elkaar zit en wat het beste voor jou werkt.

Mild

Deze Halve Maan is een vriendelijke zijwaartse buiging. Daarmee bedoel ik dat veel mensen haar als gemakkelijker en comfortabeler ervaren dan een aantal andere zijwaartse buigingen in yoga.

Schroom alsjeblieft niet om te kiezen voor Halve Maan als deze yogahouding prettig voor je voelt. Luister ook wat dit betreft goed naar je lichaam. Het weet vaak beter dan jijzelf wat je nodig hebt op een bepaald moment.

Ga liever niet in tegen wat je van binnen voelt, omdat je denkt dat een andere yogahouding je sneller vooruit helpt. Ambities om ‘beter’ te worden in yoga werken namelijk helaas nogal eens averechts…

Instructie

Ga staan in een kleine spreidstand. Zet jezelf comfortabel rechtop en voel hoe je balans is. Op dit moment.

Houd de knieƫn soepel, de buikregio ontspannen en laat de schouders wat zakken. Maak de nek lang, de hals zacht en strek je kruintje lichtjes richting plafond. Neem (nogmaals) waar hoe je staat.

Breng dan op een inademing de rechterarm langs het hoofd mee omhoog. Handpalm naar hoofdzijde gericht, de vingers gestrekt en gesloten. Buig de arm boven het hoofd. Uitademend buig je het bovenlichaam, inclusief het hoofd, een stukje naar links.

Zoek in Halve Maan een positie waar je met enig gemak een moment kunt blijven. (Zie evt. kenmerken van een yogahouding.)

Geef de adem de ruimte en laat deze vooral stromen door die ene zijde waarin je voelt dat Halve Maan werkzaam is. Neem de lijn waar vanaf de buitenzijde van de rechtervoet naar de vingertoppen van de de rechterhand.

Kom na enige tijd op een inademing rustig terug omhoog, de arm gestrekt boven het hoofd. Uitademend laat je de rechterarm weer langs het hoofd naar beneden komen, tot losjes langs het lichaam.

Voel de Halve Maan na in de rechterzijde.

Volg de instructie dan nogmaals maar nu met de linkerarm en het bovenlichaam gebogen naar rechts. Neem aan het einde van de Halve Maan met de linkerarm iets langer de tijd om de houding na te voelen vanuit Berghouding.

Geef een reaktie