Het bekken

Geef een reaktie

Het bekkenIn het menselijk lichaam is het bekken een essentiƫle, centrale plek. De conceptie van kinderen vindt hier plaats. Het nieuwe kind wordt er, na 9 maanden, geboren. En mijn yogaleraar vertelde me bovendien ooit dat het leven ook ten laatste in het bekken tot een einde komt.

Het is dus niet zo vreemd dat ook in yoga het bekken een belangrijke rol speelt. Het staat voor aarding, stevigheid en voor structuur. Daar kun je als mens niet zonder, dus een beetje aandacht ervoor is geen overbodige luxe.

Yoga Asana

Ik herinner me nog goed dat een van de eerste huiswerkopdrachten tijdens mijn yoga-opleiding was welke yogahoudingen goed zijn voor het bekken.

De les erna werd besproken welke houdingen we hadden opgeschreven. De grote eye opener bleek vrijwel elke yoga asana terug te voeren is op het bekken!

Als je het lichaam bovendien beschouwt als energielichaam staat het bekkengebied voor de onderste, meest aardse trede. De naam van dit energiecentrum is Muladhara Chakra. Misschien houd je niet van het woord chakra. Noem het dan maar simpelweg Muladhara. Vanaf dit onderste energiecentrum gaat de weg in het lichaam omhoog. Per stapje wordt de energie subtieler, totdat je aangeland bent net boven de kruin.

Oefeningen

Zoals gezegd speelt het bekken in vrijwel alle yoga-oefeningen een grote rol. Dat komt omdat je het gebied kunt zien als het fundament waarop het lichaam rust. In energetische termen heeft het bekken het meest een vaste, concrete vorm.

Een mooi voorbeeld van zo’n yogahouding is de Berghouding. Daarin ervaar je namelijk heel direct dat je fysiek vanaf het bekken naar beneden contact maakt met de ondergrond. Bekken, benen en voeten vormen samen de pijlers waarop het bovenlichaam steunt.

In het leven is het uiteraard buitengewoon belangrijk dat de basis in orde is. Daarop moet je kunnen vertrouwen. Oefeningen voor het bekken helpen je om de basis te bestendigen.

In je eigen lichaam werkt dit, heel concreet, maar ook in je bestaan als geheel. Dus als jij voelt dat jouw fysieke basis in orde is dan zal je er ook gemakkelijker op kunnen vertrouwen dat je iets neer kunt zetten in het grotere geheel.

Voelen

Yoga betekent in veel gevallen leren voelen en leren waarnemen. Zeker mannen geven vaak aan dat ze sommige onderdelen van hun lichaam niet direct kunnen voelen als ik ze vraag hun aandacht daarop te richten. Voor het bekken zal dit waarschijnlijk niet anders zijn. Yoga is zo ook het leren op je gemak te zijn met en in je lichaam. Je lichaam leren kennen, van haver tot gort.

Bezig zijn met het bekken betekent in die zin werken aan je basis. Je oefent je erin je eigen fysieke basis te ervaren en waar te nemen. Je komt erachter hoe je balans is, op dat precieze moment.

Heel concreet voel je dat bijvoorbeeld in de Boomhouding. Staande op een been kan je er hier namelijk eigenlijk niet omheen. Die balans is overigens niet alleen lichamelijk van aard. Probeer maar eens als je onrustig bent ook maar even in deze yogahouding te blijven staan.

Oefenen

Bij deze moedig ik je daarom aan om eens wat vaker met je aandacht naar het bekken te gaan. Met in je achterhoofd wat ik je hierboven allemaal heb verteld.

Deze aanmoediging geldt eigenlijk voor iedereen, maar zeker voor degene die wel wat extra stevigheid in eigen grondvesten kan gebruiken.

Veel succes!

Geef een reaktie