Hoge ademhaling

Geef een reaktie

Hoge ademhalingLaatst sprak ik een man bij de sportschool. Hij vertelde me dat hij een paar jaar geleden een poosje yoga had beoefend omdat hij zo’n hoge ademhaling had. Wat hij hiermee bedoelde was dat hij gewend was te ademen naar zijn borst. Vermoedelijk was er bij hem ook sprake van een te snelle en oppervlakkige ademhaling.

Deze meneer vertelde bovendien dat hij het moeilijk vindt om tien minuten dezelfde beweging te maken op de loopband. Hij heeft er geen geduld voor! Herkenbaar?

Ongeduld in ons handelen heeft een onmiskenbare invloed op onze manier van ademen. Andersom is dat echter ook het geval. Met het oefenen van een vertraagde en diepere ademhaling geef je het lichaamssysteem het signaal dat er wat meer rust in de tent is.

Het lichaam reageert daarop met de aanmaak van bepaalde, rustgevende stoffen, die op hun beurt weer een effect hebben op je mentale gesteldheid. Die denkt namelijk zoiets als: “He he, eindelijk even rust…”

Natuurlijke ademhaling

Kinderen hebben van nature een gezonde, natuurlijke ademhaling. Een natuurlijke ademhaling gaat naar laag in de buik en bestrijkt eigenlijk liefst de hele romp. Dus zij vult eerst de gehele buikregio, inclusief de onderrug. Daarna wordt het gebied van de ribben voor en zijwaarts gevuld met adem en energie. Tenslotte gaat de ademhaling door de borstkas, helemaal tot aan de sleutelbeenderen.

Organen in de romp profiteren mateloos van deze energietoevoer en van deze doorstroming van adem. Een betere doorbloeding is onder andere het gevolg.

Buikademhaling

Zoals je in mijn blog over buikademhaling al kon lezen moedig ik iedereen aan om elke dag even te gaan zitten voor 5 minuten rustig naar de buik ademen. Je moest eens weten wat het op het oog zo’n kleine verandering in je dagelijks ritme voor je lichamelijke en geestelijke gesteldheid kan betekenen…

Ergens wist je misschien al, in je achterhoofd, dat lichaam en geest sterk verbonden zijn en op elkaar inwerken. Met zo’n bescheiden oefening als deze, mits regelmatig gedaan, kun je dit al aan den lijve ondervinden.

Herken je dit?

Je herkent misschien ook wel iets van de man waarover ik aan het begin van deze blog vertel. Onrust en ongeduld zijn gevoelens die we graag uit de weg gaan door snel weer wat anders te gaan doen of te gaan bekijken.

De onrust verdwijnt hier echter niet door, maar nestelt zich eigenlijk alleen maar dieper in je systeem en kan tot uiting komen in een oppervlakkige, hoge ademhaling. Een dergelijke ademhaling versterkt op haar beurt weer het onrustige gevoel, evenals de neiging om je snel weer op iets anders en iets nieuws te storten dat je zinnen prikkelt. Een vicieuze cirkel dus.

Een van de kernpunten van het achtvoudige yogapad van Patanjali is dat je probeert een einde te maken aan alle ‘herrie’ in je hoofd, aan al die onrustige gedachten en neigingen. Een beroemde zin uit Patanjali’s geschriften luidt: Yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest.

Prana

In mijn blog over Prana kun je eveneens verder lezen over adem en ademhaling. Pranayama, oftewel het leren beheersen van de adem, is de vierde loot aan de stam van Patanjali’s achtvoudige yogapad. Het alleen al bewust zijn van je ademhaling is echter al een geweldige stap in de goede richting.

Sta in je dagelijkse leven dus regelmatig even stil bij hoe je ademt en adem eens een paar keer wat dieper in en uit. Je zult zien dat een dergelijke aandacht al een grote verandering kan betekenen in hoe je je van moment tot moment voelt.

Ik zou het trouwens leuk vinden om jouw ervaringen over ademhaling te lezen. Laat je reactie achter bij deze blog!

Geef een reaktie