Kindhouding (Balasana)

Geef een reaktie

Kindhouding of BalasanaDe Kindhouding of Balasana wordt wel gezien als een veilige, koesterende yogahouding. Je staat jezelf toe even klein te zijn en voelt je gekoesterd door iets wat groter is dan jijzelf.

Kindhouding is bovendien een houding die veel mensen aangenaam vinden op zichzelf. Ze voelt prettig aan in de rug en je kunt heel precies de ademstroom waarnemen in de buik en in de onderrug.

Ik kan me ook voorstellen dat het prettig is om in deze yogahouding even niets te hoeven. Je hoeft niks uit te strekken of af te passen. Het enige wat aan de orde is, is de Kindhouding zelf en daarbinnen de ruimte om te waar te nemen hoe het er van binnen voorstaat.

Leerlingen

Regelmatig neem ik de weldaad van de Kindhouding waar bij mijn leerlingen. Je moet even de tijd nemen om je er aan over te geven, maar als je dat eenmaal hebt gedaan dan krijg je er zeker geen spijt van. Tijdens mijn yogalessen zitten mijn leerlingen doorgaans allang in dat stadium van zich overgeven aan wat ze ervaren. Je moest eens weten hoeveel goed je jezelf daarmee doet…!

Heb jij ook de behoefte om gewoon te mogen zijn zoals je bent, zonder dat je het gevoel hebt dat daaraan allerlei voorwaarden zijn verbonden? Beoefen dan eens een poosje heel regelmatig de Kindhouding. Je zult merken dat ze je meer rust brengt en je een sterkere eigen basis geeft waarmee je de wereld om je heen tegemoet kunt treden.

Instructie

Kom maar zitten op je knieën. Als je moeite hebt met zitten op je knieën, kun je een opgevouwen handdoek of een kussentje plaatsen tussen de hielen en het zitvlak of onder de wreven.

Ga goed rechtop zitten. Maak de nek lang, houd de hals zacht en strek je kruintje wat richting plafond. Stel je voor dat je tegelijkertijd het stuitje wat uitstrekt richting de ondergrond. Ruggenwervels en tussenwervelschijven krijgen de ruimte.

Adem dan rustig in naar laag in je buik. Uitademend buig je het bovenlichaam voorover. Leg het voorhoofd op de mat en de armen langs het lichaam, met de handpalmen naar boven.

Laat het lichaam helemaal rusten in de Kindhouding. Adem naar buik en onderrug. Voel het rijzen en dalen van het lichaam in de in- en de uitademing. Voel ook hoe het hele lichaam zich laat koesteren in de weldaad van deze houding. Neem waar in hoeverre je jezelf dit toe kan staan.

Als je het prettig vindt, kun je een aantal keren wat dieper in en wat langer uitademen. Neem waar hoe het gehele lichaam zich vult met adem en hoe je dit volume ook weer volledig uitademt richting de ondergrond.

Inademend laat je het bovenlichaam na enige tijd weer terug omhoog komen. Uitademend leg je je handen open op de bovenbenen. Ga comfortabel rechtop zitten en voel de Kindhouding een moment na.

Geef een reaktie