Kriya I

Geef een reaktie

Kriya IDit is de eerste instructie voor de beoefening van een Kriya. Voordat je met deze Kriya aan de slag gaat, raad ik je aan om mijn inleidende blog Wat is een Kriya? te lezen.

Deze Kriya is mijn persoonlijke favoriet. Echt een heerlijke yoga oefening om het lichaam los en wakker te maken. Heel geschikt voor de ochtend als je nog een stijf en stram bent van de nacht. In alle rust en met de juiste concentratie helpt deze Kriya je om de toon te zetten voor de dag.

Richt je op het vloeiende van de beweging en neem in je lichaam waar hoe dat vloeibare aspect je hele systeem doordrenkt. Behalve bij ernstige rugklachten is deze Kriya voor bijna iedereen geschikt en aan te raden. Je kunt haar zien als een voorbereiding voor statische yogahoudingen, maar net zo goed als een houding en een oefening op zich.

Persoonlijk denk ik dat Kriya’s voor sommige mensen de beste fysieke yogaoefeningen zijn die zij kunnen doen. In een yogales kunnen Kriya’s aangevuld worden door meditatie, ademhalingstechnieken, enkele statische asana’s en een lange ontspanning.

Voor de beginnende thuisoefenenaar: Begin je dag met een Kriya en de dag kan eigenlijk niet meer stuk…!

Instructie

Ga staan met je voeten op een voetbreedte uit elkaar. Dat betekent dat er een voet tussen je voeten past. Zet je tenen gespreid neer en voel hoe de voetzolen contact maken met de ondergrond. Sluit je ogen of houd ze lichtjes geopend, maar kijk dan naar niets in het bijzonder. Ontspan de knieƫn en de schouders. Maak de nek lang, houd de hals zacht en neem waar dat het lichaam rechtop staat. Rechtop maar comfortabel en ontspannen. Aanwezig hier en nu. Neem een momentje de tijd om te voelen hoe je staat.

Breng dan op een volgende inademing de handen en de armen langs het hoofd mee omhoog. Strek de armen uit en houd de handpalmen naar voren. Het hoofd breng je iets naar achteren, zodat het voor de nek wat comfortabeler is. Uitademend gaan armen en handen weer langs het hoofd terug naar beneden en buig je het lichaam vloeiend voorover. Laat het hoofd hangen en houd de benen gestrekt, zonder ze te overstrekken. Inademend kom je weer rustig omhoog, breng de armen/handen langs het hoofd mee omhoog. Uitademend gaan armen/handen weer langs het hoofd naar beneden en buig je het lichaam vloeiend voorover.

Hier ga je dan in je eigen tempo mee door. Volg het ritme van je adem. Op een inademing de uitstrekking, op de uitademing de vooroverbuiging. Beweeg zoals je dat zou doen in de ochtend, als je net wakker bent. Zonder erover na te denken rek je je dan even lekker uit en buig je wellicht een moment voorover om je lichaam een beetje wakker en los te maken. De beweging is vloeiend en zonder onderbreking. Net als de adem.

Het is niet belangrijk hoever je strekt of hoe diep je buigt. Laat de oefening aan je gebeuren. Dat is de essentie.

Maak de beweging nog een laatste keer en kom dan terug naar de basishouding: Berghouding.

Voel de Kriya een moment na.

Geef een reaktie