Lichamelijke klachten

Geef een reaktie

Lichamelijke KlachtenIedereen heeft bij tijd en wijle lichamelijke klachten. In meer of minder mate heb je dan meestal een poosje last van bepaalde onderdelen van het lichaam. Het is zoals het bekende liedje: Hoofdpijn, reumatiek, waterleiding, gasfabriek. Ik kan me voorstellen dat je in sommige van die gevallen niet goed weet of je nu beter wel of geen yoga kunt doen.

Een algemene spelregel is dat je bij twijfel het beste advies kunt vragen aan een ervaren yogadocent. In het geval van een ernstige of chronische aandoening is het aan te bevelen dat je eerst een arts raadpleegt, voordat je met yoga aan de slag gaat. Bij blessures kun je ook aan een fysiotherapeut vragen wat je het beste kunt doen.

Gunstige werking

Yoga kan ook juist een heilzame werking hebben voor bepaalde lichamelijke klachten. Er zijn bijvoorbeeld nogal wat lichamelijke klachten die samenhangen met gespannenheid en met geestelijke of emotionele stress. Die overmaat aan psychische spanning kan zich uiten in onder andere rugklachten. Hoeveel mensen zijn er niet tegenwoordig met gespannen schouders of met een pijnlijke onderrug?

Het doen van yoga oefeningen kan in zulke gevallen helpen. Enerzijds leer je tijdens yoga meer inzicht te krijgen in hoe spanning en ontspanning bij jou persoonlijk werken. Je leert bovendien hoe je die twee wat beter in balans kunt houden. Anderzijds zorgen de fysieke houdingen, dynamisch of statisch, ervoor dat de overmaat aan spanning in de pijnlijke lichaamsdelen oplossen door een betere doorbloeding, een betere doorstroming van energie. Kortom: de lichamelijke klachten kunnen verdwijnen!

Leerlingen

Ik heb het bij mijn leerlingen vaak heel direct kunnen waarnemen hoe deze helingsprocessen plaatsvonden. Ze vertelden mij dat ze voorheen last hadden van het een of ander en dat ze sinds ze yoga deden geheel of gedeeltelijk van die lichamelijke klachten verlost waren.

Zo kwam een aantal jaren geleden een man van begin veertig voor het eerst naar een van mijn yogacursussen. Hij had een verklaring bij zich van een arts dat hij serieuze bekkenklachten had. Hij vertelde erbij dat hij chronisch pijn in zijn schouders en nek had. Afgezien daarvan sliep hij al lange tijd slecht.

Na een aantal weken yogalessen bij mij te hebben gevolgd, merkte hij dat zijn bekkenklachten over waren! Van zijn schouders had hij een stuk minder last en hij had bovendien sinds tijden weer een aantal nachten lekker doorgeslapen…

Stevig, stabiel en redelijk gemakkelijk

Ook hier zie ik mij echter wel genoodzaakt om nog maar eens een oud stokpaardje van stal te halen. Yoga werkt namelijk mijns inziens alleen als je bereid bent om je oefeningen met een specifieke houding tegemoet treedt.

Ik heb het hier onder andere over de drie kenmerken van een yogahouding. Die kenmerken luiden dat een yogahouding stevig, stabiel en redelijk gemakkelijk moet zijn.

Schadelijk

Als je hier niet toe bereid bent dan voorspel ik je een averechts effect en wellicht zelfs lichamelijke klachten die je daarvoor nog niet had. Wanneer je namelijk toch gaat proberen zo snel mogelijk in yoga een bepaalde prestatie te leveren of een bepaald resultaat te bereiken dan is er een aanzienlijke kans dat je jezelf forceert.

Daar waar het onder andere de bedoeling is dat je beter leert doseren in spanning en ontspanning, zet je in dat geval een waarschijnlijk oude manier van doen voort. Je ontneemt jezelf op die manier bovendien de kans om je onproductieve, schadelijke patronen te doorbreken en om het geheel te bekijken vanuit een ander, meer voedend en heilzaam perspectief. Een gemiste kans!

Alles op een rijtje

Kort samengevat zou ik je met dit blog een aantal dingen willen meegeven. Als je tijdelijk of langdurig te maken hebt met lichamelijke klachten, raadpleeg een ervaren yogadocent, een arts of een fysiotherapeut voordat je met yoga aan de slag gaat. Bij de meeste rugklachten is yoga zeer heilzaam, dus maak er gebruik van als het enigszins kan en verantwoord is.

Tenslotte, houd je aan de yogaspelregels om met aandacht en met mate de aangeboden oefeningen te doen en te ondergaan. Laat je vervolgens verrassen wat yoga voor je kan betekenen en hoe zij onder andere fysiek voor jou uitpakt…

Geef een reaktie