Maag

Geef een reaktie

MaagMaag doet me denken aan spijsvertering. Soms ligt iets je echter ook figuurlijk zwaar op de maag. Als je te snel eet, krijg je te maken met maagzuur. Dat zijn zo al wat dingen met betrekking tot dit onderwerp.

Een yogaleraar zei me eens: de maag heeft geen tanden. Houd daar rekening mee met alles wat je eet. Vloeibaar voedsel zou je moeten kauwen. Behandel vast voedsel alsof je het drinken kunt.

Dit heeft natuurlijk te maken met de verwerking van voeding. Een kwestie van aandacht is het ook. Wees je bewust van wat je inneemt. En dat geldt dan even goed in geestelijke zin.

Geestelijk voedsel

Bij geestelijk voedsel kun je aan verschillende dingen denken. Bijvoorbeeld aan wat je leest en wat je hoort. Inhoudelijk heeft dergelijke voeding een werking. Het zit hem ook in de hoeveelheid. Als het teveel wordt, dan filtert je systeem niet zo nauwkeurig meer.

Van het laatste is in deze tijd heel vaak sprake. Er is te veel om te kiezen en we laten te weinig staan. Het is een beetje als bij een buffet een paar borden extra op te scheppen. Eigenlijk had je echter aan een enkel bord al genoeg.

Problemen in de maag

Maagpijn kan samenhangen met een heleboel zaken. Het is een plek waarin spanningen in pijn kunnen worden omgezet. Die spanning kan zoals al gezegd een mentale oorzaak hebben. Zij kan ook te maken hebben met een voeding waar jouw systeem niet wel bij vaart.

Lastig kan het dan zijn om achter een oorzaak te komen. Belangrijk is daarbij in elk geval dat je goed bij jezelf te rade gaat. Ergens ben je duidelijk jezelf voorbij gelopen. Tijd voor even stilstaan. Rustig aan en kijken hoe het dan gaat.

Ontspanning

Spanning in de maag vraagt allereerst om ontspanning. De yoga biedt daar oefeningen voor. Een geschikte positie daarvoor is de rugligging. Yoga Nidra staat voor een liggende ontspanning en betekent letterlijk yoga van de slaap.

Het is overigens daarbij niet de bedoeling om echt in te slapen. Bij alles in yoga gaat het om aandachtig te zijn, hier en nu. Als je in slaap valt, is die aandacht natuurlijk ver te zoeken. Anderzijds denk ik dat je het misschien ook gewoon even nodig hebt.

In mijn les gebeurt ook wel eens dat iemand in slaap valt. Daar kijk ik dan met een welwillende glimlach naar. Soms kwam die persoon de les in met heel veel spanning. Mij is in elk geval duidelijk dat die persoon inmiddels ontspannen is šŸ˜‰

Maag

Om je maag zo gezond mogelijk te houden, moet je zorgen voor balans op verschillend terrein. Gezond eten en drinken is een voorwaarde. Tijd nemen om het kauwen en voor de verwerking is dat eveneens.

Let ook op voldoende rust en op niet teveel geestelijke informatie. Een onsje minder is in de meeste gevallen goed. Wees er bewust van als je systeem gebukt gaat onder spanning. Sta regelmatig even stil en voel hoe het gaat.

Je maag vormt in je lichaam een eerste opvang voor voeding. Voordat deze naar je darmen gaat. Maagsappen zorgen voor afbraak en opname van aanwezige stoffen. Voor je welzijn een essentiƫle schakel. Handel daar dus naar!

Geef een reaktie