Mindfulness

Geef een reaktie

Op allerlei plekken duikt het tegenwoordig het woord mindfulness op. In kranten en tijdschriften lees je erover. Op internet zijn er allerlei websites waarop informatie en  cursussen worden aangeboden. Vrienden, bekenden of collega’s spreken je misschien soms aan dat je eens wat meer mindfulness in je leven zou moeten toepassen. Maar waar gaat mindfulness eigenlijk over?

Mindfulness kun je vertalen met aandacht. Je oefent je om aandachtig te zijn bij alles wat je doet en bij alles wat je waarneemt. Daarvoor is het nodig wat te vertragen in je handelen. Even stil te staan (of zitten!) We razen vaak met zo’n snelheid door het leven dat we onszelf niet meer goed kunnen voelen. Dat vraagt om regelmatig een momentje van reflectie.

Jon Kabat-Zinn

In 1991 kwam het boek ‘Full Catastrophe Living’ uit van de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn (Nederlandse vertaling: ‘Handboek Meditatief Ontspannen’).

Hij beschrijft daarin een serie technieken om mensen om te leren gaan met stress, angst, pijn en ziekte. Kabat-Zinn noemde zijn programma Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Vermindering van stress door middel van mindfulness dus.

MBSR is een programma van acht weken. Aanvankelijk was het bedoeld voor mensen met ernstige psychische of lichamelijke klachten. Aan deze patiënten werd geleerd om op een andere manier om te gaan met hun klachten. Het gaat er hierbij om zich bewust te zijn van het moment. Hier en nu.

Opmars

Mindfulness of MBSR heeft sinds de verschijning van Full Catastrophe Living een enorme opmars gemaakt in de Westerse wereld. Het is zeer populair geworden en er wordt veel over gesproken en geschreven. Talloze mensen hebben het programma van acht weken gevolgd. Ook verschijnen er steeds meer mindfulness-trainers.

Inmiddels zijn het al lang niet meer alleen maar ernstig zieke mensen die mindfulness-cursussen volgen. Iedereen die wel eens te maken heeft met stress of pijn kan deelnemen. Voor velen heeft de cursus hun leven veranderd. Dit verklaart mede het enorme succes ervan wereldwijd.

Vier peilers

Het mindfulness-programma is gebaseerd op vier peilers:
1. De lichaamsscan
2. Zitten in aandacht
3. Ademhaling
4. Bewegen in aandacht

Deze vier peilers worden echter al eeuwen lang in yoga en meditatie wordt beoefend! De grote verdienste van Jon Kabat-Zinn is dat hij deze technieken in een nieuw ‘westers’ jasje heeft gestoken. Hierdoor worden ze heel breed toegankelijk. Ook voor mensen die denken dat yoga of mediatie ‘zweverig’ is, en zich daardoor laten afschrikken. Deze groep kan op zo toch de vruchten plukken van het beoefenen van yoga en meditatie

Nadeel

Er is echter ook een nadeel aan het mindfulness-programma zoals dat door Jon Kabatt-Zin is ontwikkeld, en veel wordt onderwezen. Om mindfulness echt in je dagelijks leven te integreren is het namelijk van belang regelmatig te oefenen. Zowel tijdens als na de 8-weekse cursus.

Maar het hiervoor beschikbaar gestelde oefenmateriaal is beperkt. Dit bestaat meestal uit één lichaamsscan, één zittende meditatie en twee yogaoefeningen (één staand en één liggend), allemaal van een vaste lengte. Bovendien worden ze geleverd op (geluids-)CD. Er is bij de yogaoefeningen dus geen beeld beschikbaar om te kijken hoe de oefeningen moeten.

Yoga

Hierbij vergeleken biedt yoga een veel uitgebreider assortiment van oefeningen. Iedere les bevat verschillende combinaties van staande oefeningen en oefeningen op de grond, en wordt afgesloten met een eindontspanning of meditatie. De lessen zijn van begin tot eind gericht op aandacht, en dat is de kern van mindfulness.

Wil je een voorproefje van hoe mindfulness binnen de yoga wordt beoefend? Kijk dan eens naar onze online yogalessen.

Geef een reaktie