Muisarm

Geef een reaktie

MuisarmMuisarm kun je krijgen, als je te veel en te lang achter de computer zit. De klachten komen voort uit een vaak herhaalde beweging. Het klikken met de muis is hier de pest.

Het duurt een tijd voordat er sprake is van een muisarm. De klachten gaan echter ook niet snel weg. Je kunt er dus langdurig last van houden. Per persoon is het bovendien verschillend in welke mate je er last van hebt.

Het zou daarom goed zijn om al preventief maatregelen te nemen. Maar ja, zo gaat het in het leven meestal niet. We wachten vaak tot het probleem al is opgetreden. Pas vanaf dat moment ondernemen we actie, ook al omdat het dan niet anders meer kan.

Preventief

Er bestaan zoals je misschien weet wel programma’s die op je computer melden, wanneer je beter even kunt stoppen met wat je doet. Je noemt dat dan een RSI-melder. Als je je eraan houdt, krijg je die muisarm hopelijk niet.

Om te weten wat helpt, is het goed wat meer te weten over waar die muisarm vandaan komt. Het lastige is dat een echt duidelijke oorzaak door de medische stand nog niet is gevonden. Herhaaldelijk dezelfde beweging is, zo zegt men, een oorzaak. Een geblokkeerde doorbloeding wordt ook regelmatig genoemd.

Doorbloeding

Bij doorbloeding denk ik overigens wel ‘bingo!’. Ik zie mogelijkheden om er iets via yoga aan te doen. In yoga bevorder je namelijk bij uitstek de doorbloeding. Een muisarm voorkomen dan wel genezen komt hiermee wellicht in zicht.

Al eerder vertelde ik over een leerling. Zij kampte lange tijd met RSI. Een muisarm is een verschijningsvorm van die ziekte. Er zijn ook andere plekken waarin RSI zich manifeesteren kan. Yoga hielp haar tijdens haar herstel op verschillende fronten. Fysiek voelde ze zich beter, maar ook mentaal had ze er wat aan. De oefeningen brachten haar rust en ook ontspanning. Het gaf haar kortom een instrumentarium om er beter mee om te gaan.

Oefeningen

Je zou zeggen dat je je met een muisarm zou moeten richten, op oefeningen voor dat specifieke gebied. In de praktijk blijkt dat alle yogaoefeningen eigenlijk goed zijn. Het lichaam vormt een geheel en alle onderdelen zijn verbonden met elkaar.

Van het grootste belang is om te leren ontspannen. Een muisarm is niet prettig, maar JIJ BENT DIE MUISARM NIET! Tijdens yoga kun je even je situatie rustig aanschouwen. Je hoeft er een momentje niks aan of mee te doen. Een lange ontspanning is dan vaak heerlijk. Je komt dan helemaal tot jezelf. Alle zorgen laat je varen. Die zorgen komen later nog meer dan voldoende aan bod.

Geduld

Ik zei al, een muisarm kan lang duren. Je hebt het niet zo maar en het gaat ook niet zo maar weg. Om te genezen zul je dus de tijd moeten nemen. Geduld heb je nodig en aanvaarding dat het herstel langzaam gaat.

Door je te verzetten worden je klachten mogelijk erger. Daar ben je dus niet echt bij gebaat. Wees vriendelijk voor jezelf als er toch ongeduld in je opkomt. Neem waar wat er gebeurt en pak daarna de draad weer op.

Geef een reaktie