Nekpijn

Geef een reaktie

NekpijnNekpijn is natuurlijk heel vervelend. De vraag is waar deze vandaan komt en of je er iets aan kunt doen. Liever heb je er helemaal niet mee te maken. Voorkomen heeft dus de voorkeur. Essentieel is dan volgens mij de manier waarop je naar nekpijn kijkt.

Nekpijn heeft namelijk niet alleen met je nek te maken. De nek is een onderdeel van je gehele wervelkolom. Bij de aanpak zul je dus het gebied als totaal in beschouwing moeten nemen. Geïsoleerd wat oefeningen doen zet niet zoveel zoden aan de dijk.

Een ander aspect is het effect van je mentale gesteldheid. Spanning en stress hebben soms ook nekpijn tot gevolg. Daar iets aan doen, is ook nodig. Zeker als de klacht een symptoom is van hoe je op dit moment in je leven staat.

Gezond

Je zou daarom naar een gezonde balans moeten streven. Een gezond lichaam en een gezonde geest. Met voldoende fysieke oefening zorg je dat het lichaam in de loop der tijd wat minder gauw inzakt. Met voldoende rust en ontspanning voorkom je zoveel mogelijk overmatige stress.

Het beste is uiteraard is om hiermee niet te wachten tot je in een situatie van klachten belandt. Mocht je deze tekst echter nu lezen vanwege je actuele nekpijn dan is het zaak daar eerst wat aan te doen.

Vaak kun je overigens dan al rustig aan met wat yoga beginnen. Vooral ook omdat je je natuurlijk netjes aan de drie kenmerken van een yogahouding houdt… Stevig, stabiel en redelijk gemakkelijk. Ook bij herstel zijn deze drie goud waard. Toepasbaar eigenlijk bij alles wat je doet.

Herstel

Goed is ook om andere hulp in te roepen. Ga als het nodig is naar een dokter of bijvoorbeeld een fysiotherapeut. Doe daarnaast met mate wat yogaoefeningen. Vraag advies wat op dit moment het beste is.

Zeker als je klacht niet te ernstig is, kun je je voor dat laatste via de mail ook tot mij richten. Ik maak dan met alle liefde (als onderdeel van je abonnement) een programmaatje specifiek voor jou. Check dit met je dokter of met je fysio. Zij zien jou immers van nabij en twee weten ook meer dan een.

Ook na herstel

Bij herstel van de nek is het dan natuurlijk heel menselijk om de yoga weer te laten. Ik zou je echter willen adviseren dat niet te doen. Het is jammer als je straks weer met bijvoorbeeld nekpijn krijgt maken. Je hebt nu het gereedschap, dus doe er blijvend je voordeel mee.

Aandacht besteden aan gezond zijn hoort er gewoon altijd bij. Zeker als je wat ouder wordt, zul je dit beamen. Je gezond en goed voelen is dan namelijk niet altijd meer een vanzelfsprekende zaak.

De lange termijn

In mijn omgeving zie ik vaak duidelijke verschillen tussen mensen die tijdens hun leven wel of niet aandacht aan lijf en leden hebben besteed. Zij die dat wel deden, blijken daar in veel gevallen zeer van te profiteren. Voldoende bewegen, gezonde voeding en regelmatige ontspanning zijn voor hen vanzelfsprekendheden. Tezamen met een flinke dosis rust, reinheid en regelmaat.

Ik doe hiermee niets af aan klachten die te maken hebben met aanleg. Ook zal ik niet beweren precies te weten hoe alles zit. Wel zie ik dat je ter voorkoming en genezing van bijvoorbeeld nekpijn dingen kunt ondernemen. Milde yoga is er daarvan zeker een.

Geef een reaktie