Niyama

1 Reaktie

NiyamaNiyama is het tweede lid van het Achtvoudige Pad van Patanjali. Waar het bij Yama, het eerste lid, gaat om je uiterlijke houding en je uiterlijke gedrag, staat bij Niyama de innerlijke houding centraal.

Yama en Niyama kun je tegelijk beoefenen. Je hoeft dus niet te wachten tot je eerst alles van Yama beheerst. Hetzelfde geldt voor de andere leden van het Achtvoudige Pad. In wezen is in elk deeltje alles te vinden en vormen zij samen een geheel.

Niyama bestaat uit de volgende vijf onderdelen:
1. Sauca
2. Samtosha
3. Tapah
4. Svadhyaya
5. Ishvara Pranidhana

Sauca

De betekenis van Sauca is zuiver of zuiverheid. In het beoefenen van deze Niyama streef je na innerlijk zo zuiver mogelijk te zijn. Dat kun je doen door je geestelijk en emotioneel zo ‘schoon’ mogelijk te houden. Met schadelijke, negatieve gevoelens en gedachten ga je aan de slag. Je probeert ze te zuiveren en te zien zoals ze in wezen zijn.

Samtosha

Samtosha staat voor tevredenheid. We zijn vaak geneigd in allerlei situaties te streven naar meer en beter. Het is eigenlijk niet gauw genoeg. Bij deze Niyama kun je leren wat meer tevreden te zijn met wat er (al) is. Je krijgt als het ware oog en waardering voor de kwaliteit van het hier en nu. Niet de toekomst en het verleden staan in je beoefening in het middelpunt, maar het heden en hoe het er op dit moment voorstaat.

Tapah

Tapah betekent verdragen. Als mens kom je het nodige tegen in je leven: ziekte, dood, geluk en ongeluk. Je kunt je daar met hand en tand tegen verzetten en je bij iedereen beklagen over wat jou nu toch weer overkomen is. Met deze Niyama oefen je om wat meer te accepteren wat zich aan je voordoet. Dat is een beetje als in het gezegde ‘Niet klagen maar dragen’. Een religieuze of spirituele toevoeging zou kunnen zijn ‘Niet klagen maar dragen, en bidden om kracht’.

Svadhyaya

Svadhyaya is zelfstudie of zelfonderzoek. Bij mij persoonlijk staat deze Niyama vrij centraal in mijn dagelijkse beoefening. Van dag tot dag, uur tot uur, minuut tot minuut en soms zelfs van seconde tot seconde voel ik me een waarnemer van wat er innerlijk in mij plaatsvindt. Ik observeer mijn gedachten en gevoelens, en ook welk gevolg ik daaraan wil geven. Deze Niyama legt mij niet lam wat betreft mijn handelen, maar er is altijd iets reflectiefs in mij. Voor, tijdens en nadat ik iets doe of onderneem.

Ishvara Pranidhana

Ishvara Prabidhana staat voor overgave en eigenlijk voor overgave aan God. Overgave klinkt voor sommigen misschien wat neutraler en toegankelijker, dus voel je vrij deze Niyama te benoemen zoals het voor jou het beste aanvoelt. Ishvara Pranidhana staat voor een innerlijke houding waarbij je het leven tegemoet treedt vanuit een soort basisvertrouwen. Je vertrouwt erop dat het bestaan een juiste loop neemt en dat je in dit menselijk leven in goede handen bent. Hoe je dat gegeven ook maar precies van binnen ervaart.

Een of alles

Net als voor de onderdelen van Yama geldt ook hier dat je ervoor kunt kiezen om alle vijf gelijkelijk te beoefenen. Je kunt er ook eentje uitpikken en die zeer grondig tot je door laten dringen. De ene methode is niet beter dan de andere. Jouw keuze, met aandacht gemaakt, is de beste keuze. Voor dat moment.

1 Reaktie op “Niyama”

  1. Frances van Dinther

    Dag Sylvia, dank voor weer een mooie blog! Fijn om bij stil te staan en goed te volgen door je heldere uitleg. Ook je site is prachtig in zijn eenvoud. Ik verwijs mijn cli├źnten dan ook vaak naar je site door. Hartelijke groet, Frances

Geef een reaktie