Obesitas

Geef een reaktie

ObesitasObesitas betekent zwaarlijvigheid. In goed Nederlands houdt dat in: je bent te dik. Het is iets dat tegenwoordig steeds vaker voorkomt. Niet alleen in Amerika maar ook in eigen land. Zelfs kinderen schijnen er met regelmaat aan te lijden. Een beetje zorgelijk is dat natuurlijk wel. Hoe kom je eraan en hoe kun je eraf komen? Bied yoga enig uitkomst of moet je andere dingen doen?

Zoals zo vaak is dit hier ook een gevalletje, van een beetje van dit en een beetje dat. Eerst moet je goed kijken waar obesitas vandaan komt. Dan ga je zoeken naar een solide oplossing. Liefst een die stand houdt in de tijd. Bij kinderen met obesitas vermoed ik dat het meestal komt door te veel eten en te weinig in beweging zijn. Een combinatie van die twee klinkt immers vrij logisch. Kinderen spelen tegenwoordig meer binnen en zittend. Ze ravotten minder buiten met elkaar.

Veel zitten

Dat we tegenwoordig meer zitten dan vroeger is voor ons gewicht niet zo goed. Volwassenen en kinderen hebben hier beiden mee te maken. Veel beroepen zijn nu zittend. In beweging komen zit er niet meer automatisch bij. Het is dus zaak om met zijn allen weer ervoor te zorgen dat iedereen bewuster wordt. Elke dag minimaal een half uur mild tot stevig het lijf bewegen, hoort er gewoon bij. Net als goede voeding en slaap.

Je kan dan denken aan stevig wandelen of een stukje fietsen op zijn tijd. Yogaoefeningen zijn echter ook een prima optie. Je beweegt en ontspant je daarbij tegelijk.

In deze tijd zie je dergelijke initiatieven ook wel bij bedrijven ontstaan. Een uurtje yoga voor het personeel tijdens kantooruren. Of gratis gebruik maken van een fitness faciliteit.

De werkgever heeft er natuurlijk zelf baat bij. Het scheelt een hoop ziekteverzuim. Iemand die veel beweegt, voel zich namelijk fitter en wordt bovendien wat minder gauw dik. Obesitas gaat vaak gepaard met regelmatiger ziek zijn. Het systeem lijdt eronder dat je teveel kilootjes bij je draagt.

Direct en indirect resultaat

Als moderne mensen zien we natuurlijk het liefst onmiddellijk resultaat. De praktijk is echter vaak een andere. Geduld is ook hier een schone zaak. Obesitas is namelijk niet van gisteren op vandaag verschenen. Het is langzamerhand ontstaan. En als je graag wilt dat het er niet alleen voor een maandje afgaat, zul je echt moeten inzetten op resultaat voor de lange duur.

Veel maatregelen die je kunt nemen, zijn niet meteen zichtbaar, in lijf en gewicht. Je moet het eerder hebben van indirecte en op termijn gerichte resultaten. Geloof me echter, de aanhouder wint. Begin er dus mee regelmatig te bewegen en maak een aanpassing in je voeding zodat je gezonder leeft. Zorg daarbij dat je op tijd je rust neemt. Ontspanning en voldoende slapen zijn eveneens essentieel.

Al deze dingen hebben een werking op je spijsvertering. Bij obesitas is die een beetje van de leg. Neem de tijd om die spijsvertering op alle fronten positief te stimuleren. Wil niet te snel, want dan zit het er zo weer aan. Je kunt obesitas zien als een ziekte. Genezing daarvan kost tijd. Investeer je aandacht om weer in balans te komen. Je zult jezelf er op termijn dankbaar voor zijn.

Geef een reaktie