Pilates oefeningen

Geef een reaktie

Pilates oefeningenPilates oefeningen kunnen een waardevolle aanvulling voor je zijn als je aan yoga doet. Je kunt ze eigenlijk voor heel veel yogahoudingen gebruiken. Pilates oefeningen helpen je om sterker te worden in je core, oftewel in je buik en onderrug.

In yoga oefeningen of yoga asana helpt het als je het principe van Pilates in gedachten meeneemt. Dit betekent dat je met mate de navel wat intrekt en de onderrug wat aanspant. Misschien ben jij namelijk een van die mensen die last heeft van rugklachten. Deze zijn vaak een gevolg van het feit dat er te weinig balans in de spieren van buik en onderrug is.

Sporten en yoga

Al eens eerder schreef ik over de combinatie van yoga en sport. Ze zijn in de kern heel verschillend, maar vullen elkaar in het gunstige geval uitstekend aan. Pilates oefeningen vallen wat mij betreft onder sporten, hoewel er zeker ook raakvlakken met yoga zijn. Sporten omdat het accent gelegd wordt fysiek vooruitgaan, op fysiek resultaat. Yoga omdat het in een rustig tempo plaatsvindt. De oefeningen zijn niet gericht op het laten stijgen van de hartslag. Wie wel eens Pilates heeft gedaan, weet echter wel dat je het er zeer zeker toch behoorlijk warm van krijgen kunt.

Een verschil met yoga is dat je bij Pilates oefeningen buik en onderrug voortdurend aanspant. Bij yoga gaat het in elk geval ook om het leren ontspannen van elk lichamelijk gebied. Hoe kun je dan toch profijt hebben van de goede aspecten van beide werelden? Hoe kun je Pilates oefeningen toch inbouwen in wat je bij yoga doet?

Het principe van Pilates oefeningen

Het principe van Pilates oefeningen is zoals gezegd het continue aanspannen van buik- en onderrugspieren. Je trekt je navel in en je spant het spiercorset onderaan de rug. De diepliggende spier in de buik heet in het Latijn de transversus abdominis. Deze heeft bij Pilates een centrale rol. De tegenhanger van deze spier zit onder in de rug. Het heeft niet zoveel zin om alleen aandacht aan een van de twee te geven. Het gaat om het geheel, bij Pilates ook wel core of powerhouse genoemd.

Dit principe is bij yoga toepasbaar bij verschillende oefeningen in het yoga asana assortiment. Je kunt denken aan specifieke op de buik gerichte oefeningen. Een voorbeeld daarvan is Navasana, ook wel Boothouding genoemd. In staande houdingen zijn zij zeker ook bruikbaar, zij het dat het daar misschien een zeer milde vorm is, want ontspanning van onder andere de buik is ook een essentiĆ«le zaak. Een voorbeeld van zo’n staande houding is Berghouding. Aanspanning van de core betekent hier mijns inziens dat je het gebied lichtjes wat steviger houdt. Het gaat er niet om zoals bij Pilates oefeningen buik- en onderrug op volle kracht aan te spannen. Je doel is hier dat de boel niet inzakt. Heel belangrijk en voor yoga is dat genoeg.

Bekkenbodemspieren

Een ander aspect van Pilates oefeningen is de focus op de spierfunctie in het bekkenbodemgebied. Voor zowel mannen als vrouwen is het goed om die spieren actief te houden. Bij vrouwen kan dat preventief werken voor incontinentie in latere jaren, zeker als je via die route kinderen gekregen hebt. In Pilates oefeningen trek je de bekkenbodemspieren actief naar binnen. Yoga kent dergelijke oefeningen ook. Wat je zelf eens zou kunnen proberen is met enige regelmaat je sluitspieren naar binnen te trekken of juist uit te laten stulpen. Je zult merken dat je daarmee je bekkenbodemspieren versterken zal.

Adem

Pilates oefeningen hebben een eigen manier van ademen. Deze gaat nogal eens tegen de manier van ademen bij yoga in. Een aspect ervan is dat je bij Pilates door de neus in en de mond uit dient te ademen. Je weet inmiddels wellicht hoe dat bij yoga zit: ademen doe je door je neus. Bij Pilates oefeningen kunnen je hier opnieuw de link leggen met sporten. Uitademen door de mond is daar ook het gebruik. Bovendien adem je tijdens sporten uit op andere momenten dan bijvoorbeeld bij yoga. In de sport adem je uit als je een krachtsinspanning doet. Pilates gebruikt precies hetzelfde principe: je laat jezelf de adem uitstoten wanneer het lichaam het meeste moet doen.

In yoga ligt dit net iets anders. Het ritme van de adem heeft daar een eigen verloop. De kunst is om die niet zozeer te reguleren, maar een natuurlijke weg te laten gaan. Uitzondering zijn de oefeningen in Pranayama. Daar stuur je de adem wel heel bewust. De naam betekent ook zoiets als controle of beheersing van de adem. Over het algemeen gaat in yoga de adem idealiter haar eigen weg.

Geef een reaktie