Prikkelbare darm

2 Reakties

Prikkelbare darmPrikkelbare darm is een vervelende aandoening. Het gaat vaak gepaard met pijn in de buik en met een stoelgang die is verstoord. Dat laatste kan zich op verschillende manieren voordoen. Je loopt leeg of je voelt je juist verstopt.

Het prikkelbare darm-syndroom kan voor je gevoel als uit het niets beginnen. Artsen weten ook niet precies waardoor het komt. Het valt voor hen onder het kopje vage klachten. Daaronder valt alles wat de arts niet zo goed weet.

Enerzijds is niet duidelijk waar het uit voortkomt. Het is echter ook vaak een raadsel wat je eraan zou kunnen doen. Hierin zul je daarom je eigen weg moeten vinden. Zelf dus maar experimenteren wat voor jou helpt en wat niet.

Verstopping

Zelf had ik een aantal jaren geleden te maken met een langdurige verstopping. Ook bij mij leek deze te komen uit het niks. Ik ben iemand die veel aandacht besteed aan gezonde voeding en aan voldoende beweging. Bovendien neem ik voor zover ik dat kan bekijken, doorgaans voldoende rust.

Rust, reinheid en regelmaat zijn voor mij levenspijlers. Hoe kon het dat ik hiermee dan toch te maken kreeg? Tijd om dat grondiger te onderzoeken. Ik ben eerst gaan kijken naar mijn voeding en of ik daar nog iets in bijsturen kon.

Al eerder vertelde ik dat mijn eten en drinken verschilt per periode. Bepaalde voeding bij een bepaalde levensfase. Daar lijkt het bij mij op. Mijn lichaam lijkt soms op een bepaald moment om iets anders te vragen dan wat het kreeg in de periode ervoor.

Groente en fruit

In veel manieren van eten staan groente en fruit bekend als belangrijke ingrediƫnten. Ze dragen natuurlijk vooral ook bij hoe je je voelt en aan je voorraad bruikbare energie. Je hebt ze echter ook nodig om bepaalde ziektes te voorkomen. De ziekte kanker wordt hierbij niet zelden genoemd.

Afgezien daarvan leveren groente en fruit veel vezels. Die hebben je darmen nodig om te komen tot, oneerbiedig gezegd, gezonde poep. Van vooral groente is het goed deze in flinke hoeveelheden te nuttigen. Ik kwam er echter achter dat fruit ook iets eigens en onontbeerlijks doet.

Mijn nadruk had, voordat ik met de verstopping kreeg te maken, vooral gelegen op het eten van groente. Ik at in die periode niet zoveel fruit. De reden was dat ik al die suikers wilde weren. Ik kwam echter tot de ontdekking dat ik dat fruit toch nodig had.

Vezels uit groente zijn belangrijk, maar fruit zorgt ervoor dat je stoelgang niet te hard wordt en droog. Naar de wc gaan is met voldoende fruit niet meer een pijnlijke ervaring. Behalve natuurlijk als er andere factoren zijn, maar als algemene stelregel is dit waar.

Water

Voldoende drinken is bijvoorbeeld ook bepalend voor een gezonde en werkzame darmen. Een paar liter vocht per dag zou het minimum zijn. Kopjes koffie en suikerdrankjes mag je daarbij echter niet meetellen. Die onttrekken het vocht namelijk helaas weer aan je systeem.

Als je intensief beweegt, mag je zelfs nog wat meer drinken. Beweging en sporten dragen overigens ook bij aan een spijsvertering die beter werkt. Bij algemeen bekende maatregelen tegen een prikkelbare darm zul je voldoende water en beweging tegenkomen. Samen met een vezelrijke voeding zijn dat dingen die je in elk geval kunt doen.

Bewustzijn

Mijn inziens is het echter nog belangrijker dat je bewust wordt wat en hoe je de dingen doet. Afstemmen op wat lichaam en geest op dat moment nodig hebben, is mijn dringende advies. Voor de precieze invulling daarvan kan ik je het recept niet geven. De sleutel daartoe ligt bij jezelf.

Misschien heb je of krijg je te maken met klachten, die lijken te wijzen op een prikkelbare darm. Vergeet mijn advies niet en ga bij jezelf te rade. Raadpleeg ook een dokter of een andere deskundige, die hier voor jouw gevoel verstand van heeft.

Spanning

Natuurlijk is spanning ook een niet te verwaarlozen factor. Je zorgen maken werkt niet mee omdat je verkrampt. Dit heeft ook gevolgen voor de werking van je spijsvertering. Lichaam en geest zijn een geoliede machine. Spanning en ontspanning zijn essentieel voor jouw balans in dit geheel.

2 Reakties op “Prikkelbare darm”

  1. Trudie

    Hoi Sylvia,
    Je stuk klinkt me heel bekend in de oren! Vooral de factor ‘stress’ vermijden is een ware kunst (die ik helaas niet helemaal beheers :)). Misschien moet ik toch maar eens mee gaan doen met jullie online seminars!

    Liefs,

    Trudie

  2. Sylvia Spruit

    Dank voor je reactie, Trudie! En: goed idee šŸ˜‰

Geef een reaktie