Psychische klachten

2 Reakties

Psychische klachtenPsychische klachten kunnen van diverse aard zijn en verschillende achtergronden hebben. Vaak is het moeilijk om een enkele, specifieke oorzaak te noemen. Een combinatie van aanleg en persoonlijke geschiedenis ligt in veel gevallen voor de hand.

Professionals kiezen niet zelden voor een combinatie van behandelingen. Dus niet alleen maar pillen, maar ook bijvoorbeeld cognitieve therapie of mindfulness. Bij de ene persoon slaat iets anders aan dan bij de ander. Waar dat precies aan ligt, daar is niet altijd een verklaring voor.

Tegenwoordig worden yoga en meditatie steeds meer ingezet als een aanvullend middel om iemands welzijn te bevorderen. Psychiaters en psychologen sturen hun cliënten naar een cursus mindfulness. Meestal worden deze cursussen in het behandelcentrum zelf verzorgd. Er bestaan speciale opleidingen voor professionals in dit werkveld om met mindfulnesstechnieken aan de slag te gaan.

Mag ik even uw aandacht

Al eerder schreef ik over overeenkomsten en verschillen tussen yoga en mindfulness. In dit verband wil ik vooral een grote overeenkomst benadrukken: AANDACHT. Als je namelijk met, liefst je volledige, aandacht aanwezig bent bij de dingen die je doet en bij wat je elke dag beleeft dan verandert er iets in je leven.

Uiterlijk is dat misschien niet meteen zo goed te zien, maar innerlijk is dat wel het geval. Zeker na regelmatige oefening hierin en na verloop van tijd. Dit gegeven is van toepassing op iedereen die hiermee aan de slag gaat, maar hier heb ik het natuurlijk specifiek over mensen die te maken hebben met psychische klachten.

Naar binnen

Bij een meditatie of bij bijvoorbeeld de Berghouding aan het begin van een oefensessie vraag ik deelnemers meestal om even de tijd te nemen om met hun aandacht naar binnen te gaan. Die omschakeling moet even worden gemaakt. Kennelijk zijn er over het algemeen gesproken namelijk andere dingen in ons blikveld. We richten ons misschien wel het grootste deel van de dag op de wereld om ons heen.

In die buitenwereld is echter zo’n enorme variëteit aan indrukken en impulsen dat je van goede huize moet komen om niet vreselijk versnipperd te raken. Eigenlijk niet heel vreemd dat sommigen hier de weg kwijt raken. Waar is in deze brij immers nog een houvast? Concentratie op je binnenwereld kan je helpen weer wat meer op het spoor te komen. Als je basis je eigen centrum is dan kun je daar in elk geval op elk moment even naar terug.

Veilige haven

Als je te maken hebt met psychische klachten is een dergelijke veilige haven natuurlijk extra van belang. Yoga en meditatie geeft je gereedschap om deze in jezelf te vinden. Je hoeft er niet ergens voor naartoe, maar hebt het altijd bij de hand.

Zet deze mogelijkheid dus in naast wat op andere fronten nodig is. Luister naar adviezen van professionals en therapeuten en bouw tegelijkertijd aan de basis in jezelf. Hopelijk kun je dan wat je tegenkomt wat beter aan. Het mooie van yoga en meditatie is namelijk dat je leert om vanuit je aandacht een stapje opzij kunt doen. Je kunt naar jezelf kijken en je zo een moment wat minder identificeren. Jij bent niet gelijk aan jouw psychische klachten. Er is iets in jou wat stralend en ongeschonden is.

2 Reakties op “Psychische klachten”

  1. Madelein

    Hoi Sylvia,

    Weer mooi gesproken in dit blog. Ik snap het ook allemaal (helemaal).
    Maar je hebt er niet bijgezet waar het knopje zit voor deze omschakeling…. 😉
    Het is zo moeilijk om van de automaat af te komen en de dingen die je doet met aandacht te doen……..

    Groetjes Madelein

  2. Sylvia Spruit

    Het is moeilijk, maar tegelijkertijd eigenlijk ook heel makkelijk… Je hoeft ‘alleen maar’ de beslissing te nemen om er op dat moment met heel je aandacht bij te zijn. Dat ene moment, daar gaat het om. Steeds opnieuw… Dank je Madelein 🙂

Geef een reaktie