Rugklachten

Geef een reaktie

RugklachtenBijna iedereen heeft bij tijd en wijlen te maken met rugklachten. Je kunt denken aan stijve, pijnlijke schouders, maar bijvoorbeeld ook aan last van je onderrug. Je weet vaak niet precies waar de rugklachten vandaan komen. Soms heb je er maar kort last van, maar soms duurt het langer voordat ze overgaan.

Van leerlingen krijg ik wel eens de vraag hoe je nu het beste met rugklachten om kunt gaan. Is het goed om yoga te doen als je ergens last van heb of kun je beter volledig rust nemen en zo min mogelijk bewegen?

Geen eenduidig antwoord

Het is moeilijk om hierop een algemeen antwoord te geven. Rugklachten zullen per persoon verschillen. In sommige gevallen kan er sprake zijn van een aandoening die voor herstel door een dokter of bijvoorbeeld een fysiotherapeut onder handen genomen moet worden. In andere gevallen zal het heilzaam zijn om mild in beweging te blijven.

Belangrijk is in elk geval dat je goed naar je lichaam luistert als dit je via pijn het signaal geeft dat het wat meer aandacht nodig heeft. Je kunt zelf proberen wat yoga oefeningen te doen, maar raadpleeg bij twijfel over de herkomst van je rugklachten altijd een arts of een andere expert.

Psychosomatisch

Er zijn veel factoren die meewerken aan hoe het er in je rug voorstaat. Vermoeidheid kan een factor zijn die gepaard gaat met bijvoorbeeld rugklachten in je onderrug. Stress kan bijvoorbeeld samengaan met gespannen schouders.  Je stemming is van invloed. Bij vrouwen is de menstruatiecyclus ook van invloed op het al of niet hebben van rugklachten. Herkenbaar?

Weinig of veel bewegen zal ook een effect hebben op hoe het aan de achterzijde van de romp aanvoelt. Door de rug loopt de wervelkolom, vanaf de staartbeentjes naar de bovenste nekwervels. Beweging is belangrijk om dat deel van het lichaam gezond en vitaal te houden.

De wervelkolom bestaat uit botjes, tussenwervelsschijven en uit rugwervels. Je kunt je er misschien iets voorstellen dat alleen al hoe je staat, zit en ligt van invloed is op het welzijn van dit lichaamsbouwwerk. Een verkeerde zithouding of regelmatig onderruit gezakt zitten in je stoel of op de bank kan grote gevolgen hebben en zelfs een hernia veroorzaken.

Erbij stil staan

We staan er vaak niet zo bij stil dat kleine dagelijkse dingen zo’n invloed kunnen hebben op het lichaam. Ineens zijn er dan bijvoorbeeld rugklachten. Als een donderslag bij heldere hemel. Althans,  zo lijkt het.

In veel gevallen gaat hier een hele geschiedenis aan vooraf van een slechte houding tijdens het zitten, te weinig dagelijkse beweging of een periode van teveel stress.

Mijn yogaleraar zei altijd: “Eigenlijk moet je niet zeggen ik heb last van mijn lichaam, maar mijn lichaam heeft last van mij…” Dit is een andere insteek dan je vaak tegenkomt. Zelf vind ik het altijd goed om bij mezelf na te gaan of deze stelling klopt op momenten dat ik pijn ervaar in mijn lichaam.

Achterkant

Wat diezelfde yogaleraar ook regelmatig zei, was dat de voorkant van het lichaam doorgaans een stuk meer aandacht krijgt dan de achterzijde. ’s Ochtends kijken we vaak langdurig in de spiegel hoe we er van voren uitzien. Naar de achterkant kijken we echter vrijwel nooit.

In figuurlijke zin is die achterzijde van het lichaam het terrein waar innerlijke zaken, psychisch of emotioneel, zich vast kunnen zetten als ze niet voldoende aandacht krijgen. Het lichaam kan dan op een gegeven moment aan de bel trekken dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met die verwaarlozing en dat ervaren wij dan weer bijvoorbeeld als rugklachten…

Slotsom

Samenvattend wil ik graag meegeven het liefst zo vaak mogelijk bewust te zijn van de stand van zaken in je lichaam. Met een dergelijk lichaamsbewustzijn is de kans al aanzienlijk groter dat je je activiteiten aanpast aan wat je van binnenuit waarneemt.

Mocht je toch last krijgen van rugklachten, ga dan goed bij jezelf na waar de klachten vandaan zouden kunnen komen en wat je er zelf aan zou kunnen doen. Schakel bij enige twijfel altijd iemand in die je een professioneel advies kan geven of je praktisch kan helpen in je herstel. Dat kan in de eerste plaat je huisarts zijn of een fysiotherapeut, maar daarnaast bijvoorbeeld ook een ervaren yogaleraar.

Geef een reaktie