Schaduwkanten

Geef een reaktie

SchaduwkantenHet leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Het is niet allemaal altijd leuk. Je kunt wel proberen altijd mooi weer naar buiten te spelen. Je hebt echter ook je schaduwkanten. Daar kom je spijtig genoeg als mens niet onderuit.

Wat je wegdrukt, wordt groter. Het is een beetje als proberen niet te denken aan een roze olifant. Ook aan je schaduwkanten kun je dus beter wat aandacht besteden. Als mens word je gebalanceerder en onder het oppervlak zit niet meer die tikkende bom.

Aanpak

Hoe doe je dat: kijken naar je schaduwkanten? Allereerst is het goed voor jezelf alleen al volmondig te erkennen dat jij die kanten ook hebt en dat je daarmee volkomen menselijk bent. Probeer vervolgens in het dagelijks leven wat meer op te letten wanneer je jezelf in een negatieve gedachte censureert. Wanneer schoffel je iets wat onder het oppervlak zit onder een kleedje, omdat je die gedachte liever niet hebt?

Ik wil je overigens niet aanmoedigen die negativiteit helemaal bot te gaan vieren. Begrijp me niet verkeerd. Kijk echter of je schaduwkanten in je naar boven kunt krijgen. Of je ze kunt (h)erkennen en aanvaarden. Echt dan ben je al een heel eind!

Achteroverbuigingen

Qua yogaoefeningen verwijs ik je naar de achteroverbuigingen in het assortiment. Je hebt daarin aandacht voor de achterzijde. Dat is de kant die je niet ziet als je ’s ochtends in de spiegel kijkt.

Een voorbeeld van zo’n houding is de Cobra. Je kunt ook kiezen voor de Kameel. Kies in elk geval een houding waarin je jezelf niet overvraagt, want het is de bedoeling dat je de oefening ook een volgende keer nog uitvoeren wil.

Vriendelijk

Over het algemeen ben ik zoals je waarschijnlijk al weet voorstander van een milde aanpak. Bij het onderzoeken van je schaduwkanten is dit echter van een nog groter belang. Kijk met compassie naar die delen van jezelf waar je liever niet naar zou willen kijken. Sluit er vrede mee en kijk wat er dan gebeurt.

Mijn inschatting is namelijk dat het hier hetzelfde werkt als wanneer je vriendelijk bent naar buiten toe. Degene aan wie je je aardige woorden of je glimlach toezendt, retourneert die vaak. Ook al had je dat misschien helemaal niet verwacht. Schaduwkanten zijn ook alleen maar menselijk, dus als jij je met aandacht en mildheid hiertoe verhoudt, is er ongetwijfeld na enige tijd sprake van een verzachting.

Zet je schaduwkanten zo eens in het zonnetje. Zet ze maar in dat mooie licht!

Tijd

Mocht het zo zijn dat jouw schaduwkanten niet onmiddellijk dolenthousiast reageren, geef ze dan alsjeblieft iets langer de tijd. Misschien zijn ze al zo lang in de schaduw verbleven, dat het ze iets te fel is in het volle licht.

Blijf dus gewoon regelmatig oefenen in bijvoorbeeld de Cobra of de Kameel. Laat ze er zijn als je een poosje oefent stil te zitten. Geef je schaduwkanten maar het gevoel ook welkom in jouw leven te zijn.

Als ze voldoende erkent zijn, kun je ze gaan betrekken in de loop waarin je adem gaat. Laat je schaduwkanten doorstromen richting de ondergrond. Op een gegeven moment is het namelijk tijd om ze los te laten. Uitademen is loslaten dus dat instrumentarium heb je meteen bij de hand.

Geef een reaktie