Schouderklachten

Geef een reaktie

SchouderklachtenSchouderklachten komen niet zomaar uit de lucht vallen. Dat geldt volgens mij wel voor meer dingen, maar laat ik me beperken tot dit onderwerp. Zelf heb ik eens een periode gezeten met een schouder die steeds maar geblokkeerd raakte. De manueel therapeut kon masseren en losmaken wat hij wilde, ik zette de boel daarna gewoon vrolijk weer lekker vast šŸ˜‰

Deze blokkade leverde behoorlijk wat pijn op. Fysiek moest ik daarmee dealen, maar ook mentaal was het een hele klus. De dokter kon namelijk niet echt iets aanwijsbaars vinden en dan ga je je als mens zorgen maken. Wat is er toch met me aan de hand?

In de loop van een half jaar heb ik vervolgens bezoekjes gebracht aan verscheidene medische specialisten en men maakte zelfs een MRI. Al met al werden we niet heel veel wijzer. Ik zat nog steeds met de gebakken peren. Mijn schouderklachten gingen, zo bleek, ook niet zomaar weer weg.

Spanning

Het was me duidelijk dat het gebied rond mijn schouders te kampen had met overmatige spanning. Misschien al voor het mis ging, maar in de periode van de schouderklachten voelde ik dat natuurlijk nog veel meer. Achteraf gezien had ik die spanning wel wat eerder hebben willen detecteren. Dan had ik er misschien preventief iets aan kunnen doen.

Anderzijds denk ik ook dat je niet altijd alles kunt voorkomen, al ben je nog zo van goede wil. Het leven neemt immers een eigen loop en daarop heb je niet altijd invloed. Je ziet de dingen wellicht wat eerder aankomen. Dat is, denk ik, echter wel heel veel waard.

Een paar jaar na deze ellende van schouderklachten ben ik dan ook wat bewuster met mijn lijf aan de slag gegaan. Sporten deed ik al veel dus daar zorgde ik al voor ontspanning. Yoga en sport was echter de combinatie die me hierin het meeste bracht.

Zwemmen

Vanochtend heb ik weer eens een flink stukje gezwommen. Zo mogelijk wissel ik tegenwoordig zwemmen en hardlopen af. Ik houd hierbij goed mijn grenzen in de gaten. Mijn lichaam blijf ik voelen en ik stem af op wat ik nodig heb.

Misschien houd jij wel van andere sporten of wandel je her en der een beetje of zit je wel eens op de fiets. Sommigen hebben genoeg aan regelmatig wat fysieke oefeningen uit de yoga. Iedereen is anders. Probeer er achter te komen wat heilzaam en prettig is voor jou.

Je kunt je wellicht voorstellen dat zwemmen met schouderklachten wat minder goed gaat. Destijds deed ik dat dan ook maar zeer beperkt. Blijven bewegen bleek echter wel uitermate belangrijk, zowel voor het herstel als voor mijn algehele gevoel. Met bewegen maakt je lichaam namelijk wat stoffen aan waarbij je je goed voelt. Dat helpt je overdag maar bijvoorbeeld ook ’s nachts als je lekker wilt slapen. Beweging hoort erbij, dat weet ik al heel lang.

Schouderklachten

Als jij nu te maken hebt met bijvoorbeeld schouderklachten, probeer er dan achter te komen waar dat door komt. Is er thuis, bij je studie of op je werk sprake van een vervelende situatie? Verkramp je in je lichaam en loop je daarom vast?

Kijk of je maatregelen kunt nemen opdat je aan deze situatie wat tegenwicht bieden kan. Raadpleeg een arts of iemand anders die je weer wat op weg kan helpen. Je regelmatig ontspannen en je niet teveel zorgen maken, helpt echter al een heleboel.

Schouderklachten verdwijnen namelijk vaak ook gewoon weer net zoals ze zijn gekomen. Met een beetje aandacht en geduld kom je een heel eind.

Gratuite?

Adviseren om je niet te druk erover te maken, klinkt wat gemakkelijk. Dat begrijp ik maar al te goed. Pas als je vaker een vergelijkbare situatie hebt ervaren, dringt die wijsheid vaak pas een beetje door.

Ik zou wensen dat ik hier wat van mijn vertrouwen aan jou doorgeven kon. Misschien lukt dat hier toch een klein beetje en die gedachte maakt mij al blij.

Geef een reaktie