Schouderklachten

Geef een reaktie

SchouderklachtenSchouderklachten komen niet zomaar uit de lucht vallen. Dat geldt volgens mij wel voor meer dingen, maar laat ik me beperken tot dit onderwerp. Zelf heb ik eens een periode gezeten met een schouder die steeds maar geblokkeerd raakte. De manueel therapeut kon masseren en losmaken wat hij wilde, ik zette de boel daarna gewoon vrolijk weer lekker vast šŸ˜‰

Deze blokkade leverde behoorlijk wat pijn op. Fysiek moest ik daarmee dealen, maar ook mentaal was het een hele klus. De dokter kon namelijk niet echt iets aanwijsbaars vinden en dan ga je je als mens zorgen maken. Wat is er toch met me aan de hand?

In de loop van een half jaar heb ik vervolgens bezoekjes gebracht aan medische specialisten en men maakte zelfs een MRI. Al met al werden we met zijn allen niet veel wijzer. Ik zat nog steeds met de gebakken peren. Mijn schouderklachten gingen niet zomaar weer weg.

Spanning

Het was me wel duidelijk dat het gebied rond mijn schouders te kampen had met overmatige spanning. Misschien al voor het mis ging, maar in de periode van de schouderklachten voelde ik dat natuurlijk nog veel meer. Achteraf gezien had ik die spanning wat eerder hebben willen detecteren. Dan had ik er misschien preventief iets aan kunnen doen.

Anderzijds denk ik ook dat je niet altijd alles kunt voorkomen, al ben je nog zo van goede wil. Het leven neemt immers een eigen loop en daarop heb je niet altijd invloed.

Een paar jaar na deze ellende met schouderklachten ben ik dan wat bewuster met mijn lijf aan de slag gegaan. Sporten deed ik al veel dus daar zorgde ik voor ontspanning. Yoga en sport was echter de combinatie die me hierin het meeste bracht.

Zwemmen

Vanochtend heb ik een flink stuk gezwommen. Zo mogelijk wissel ik tegenwoordig zwemmen en hardlopen af. Ik houd hierbij goed mijn grenzen in de gaten. Mijn lichaam blijf ik voelen en ik stem af op wat ik nodig heb.

Misschien houd jij wel van andere sporten, wandel je graag of zit je wel eens op de fiets. Sommigen hebben genoeg aan regelmatig yoga. Iedereen is anders. Probeer er achter te komen wat heilzaam en prettig is voor jou.

Je kunt je wellicht voorstellen dat zwemmen met schouderklachten minder goed gaat. Destijds deed ik dat dan ook maar zeer beperkt. Blijven bewegen bleek echter wel uitermate belangrijk, zowel voor het herstel als voor mijn algehele gevoel. Met bewegen maakt je lichaam namelijk stoffen aan waarbij je je goed voelt. Dat helpt je overdag maar bijvoorbeeld ook ’s nachts als je wilt slapen. Beweging hoort erbij, dat weet ik al heel lang.

Schouderklachten

Als jij nu te maken hebt met bijvoorbeeld schouderklachten, probeer er dan achter te komen waar het door komt. Is er thuis, bij je studie of op je werk sprake van een lastige situatie? Verkramp je in je lichaam en loop je daardoor vast?

Kijk of je maatregelen kunt nemen. Raadpleeg een arts of iemand anders die je hiermee op weg kan helpen. Je regelmatig ontspannen en je niet teveel zorgen maken, helpen echter al een heleboel.

Schouderklachten verdwijnen vaak ook gewoon weer zoals ze zijn gekomen. Met een beetje aandacht en geduld kom je een heel eind.

Gratuite?

Adviseren om je niet te druk erover te maken, klinkt wat gemakkelijk. Dat begrijp ik best. Pas als je vaker een vergelijkbare situatie hebt ervaren, wordt je (een beetje) wijzer.

Ik zou wensen dat ik hier wat van mijn vertrouwen aan jou kon doorgeven. Misschien lukt dat hier toch al een klein beetje en die gedachte maakt me blij.

Geef een reaktie