Schouderknik

Geef een reaktie

SchouderknikDe Schouderknik heeft veel gemeen met de yoga oefening die de Hond genoemd wordt. In beide houdingen is sprake van een strekking die loopt van de zitbeentjes naar de kruin, en verder naar de vingertoppen van beide handen.

Net als in de Hond laat je bovendien in Schouderknik de borst zakken, opdat er een gunstige werking optreedt tussen beide schouderbladen. De naam Schouderknik is natuurlijk niet voor niets.

Hondenyoga

Honden doen niet aan yoga. Een echte hond zou echter trouwens, denk ik, eerder kiezen voor de Schouderknik dan voor de Hond.

Grappig eigenlijk, maar ik zie een hond in de praktijk zich eerder in een soort Schouderknik lekker uitrekken dan dat hij de benen erbij strekt.

Katachtig

Katten rekken zich op eenzelfde manier uit. Een kat die aan yoga deed, zou volgens mij dus eveneens kiezen voor de Schouderknik. De Hond zou zij uiteraard uit principe niet willen doen 😉

Er bestaat een prachtig en rijk geïllustreerd boekje over kattenyoga. Erg leuk om zelf te hebben en ook leuk om cadeau te doen. Ik weet zo gauw de titel niet meer, maar zoek eens op internet als je belangstelling hebt.

Werking

Als we het dierenrijk verder even laten voor wat het is dan is het goed te bedenken dat de Schouderknik een heerlijke yoga houding is. De hele wervelkolom vaart er wel bij.

Er ontstaat meer ruimte tussen de tussenwervelschijven. Dit zorgt voor een betere doorbloeding en je voelt je energieker doordat blokkades in dat gebied langzamerhand verdwijnen.

Met mate

Zoals bij alles in het leven is het ook bij Schouderknik wijs om deze met mate te beoefenen. Strek niet overdreven en houdt de houding een bescheiden periode aan.

Strekken is goed, overstrekken niet. Ik noem nog maar eens de drie kenmerken van een yogahouding: stevig, stabiel en redelijk gemakkelijk. Nooit meer vergeten en altijd toepassen!

Instructie

Ga zitten op je knieen.

Plaats de handen vlak voor je op de mat en laat ze, op een uitademing, naar voren glijden. Leg de onderarmen en het voorhoofd op de mat. Ervaar een moment Gebedshouding en laat alle onderdelen van het lichaam hierin rusten.

Voel de adem in buik en onderrug, en in het lichaam als geheel.

Breng de handen dan nog wat verder naar voren en laat het zitvlak omhoog komen. Voel de lange lijn van de zitbeentjes naar de kruin en naar de vingertopjes van beide handen. De handpalmen zijn op de mat, de armen raken deze niet.

Laat de borst dan zakken in de richting van de mat, met aandacht in de schouderbladen.

Voel hoe in deze houding ruimte ontstaat in rug, nek, schouders, borst en armen. Ervaar de weldaad van Schouderknik in de hele wervelkolom.

Na enige tijd breng je zitvlak en handen weer terug naar de beginpositie. Het zitvlak is terug op de hielen. De onderarmen en het voorhoofd rusten op de mat.

Rust in Gebedshouding en ervaar het natuurlijke ritme van de adem, welvend door het gehele lichaam. Geef je over aan deze houding en ervaar dat ook hierin de wervelkolom, zonder inspanning, wordt gestrekt.

Voel Schouderknik zo een momentje na.

Geef een reaktie