Slapen

Geef een reaktie

SlapenSlapen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Sommige mensen vallen regelmatig gewoonweg niet in slaap. Dat is natuurlijk behoorlijk vervelend want tijdens het slapen laad je jezelf in meerdere opzichten weer op. Het is de tijd om je lichaam uit te laten rusten, maar ook je geest krijgt even respijt. Want alles waar je je overdag zorgen over loopt te maken, kun je ’s nachts een aantal uren even laten voor wat het is. Als je echter ook die uren wakend doorbrengt dan gaat dat feest ook ’s nachts nog eens door.

Er zijn wel mooie yogatechnieken die je hiervoor kunt inzetten. Slapen heeft namelijk veel te maken met laten gebeuren, met de controle laten varen en met overgave van lichaam en geest. Wat vaak in de weg zit, zijn je gedachten, dus dat je bij het slapen gaan nog te actief bent in je hoofd. Het tijdig afbouwen van je mentale activiteiten is dus een eerste stap voor een gunstiger uitgangspunt.

Verhaal van vriendin

De aanleiding om over dit onderwerp te schrijven is eigenlijk het verhaal van een vriendin. Zij vertelde me kort geleden dat ze al nachten de slaap niet heeft kunnen vatten. Ze deed er vrij laconiek over, maar volgens mij zat ze er wel mee. Ik weet ook door nadere studie dat slaapdeprivatie tot vervelende situaties leiden kan. Uiteraard word je bij langdurige slaaptekorten op een gegeven moment buitengewoon vermoeid.

Als het echt te lang duurt, kan het ook resulteren in verminderd functioneren zowel in lichamelijke als geestelijke zin. Je kunt je lichaam bijvoorbeeld minder goed coƶrdineren en geestelijk ga je achteruit. Overdag kun je eigenlijk niet zo goed meer functioneren. Niet goed slapen heeft mogelijk ook andere gevolgen. Je bioritme slaat op hol en je metabolisme raakt van de leg. Van alles in je lijf raakt dus zo over zijn toeren. In ernstige gevallen ga je zelfs hallucineren. Het duurt op zo’n geval dan ook niet lang meer dat je rijp bent voor het ziekenhuis.

Maatregelen

Voordat het zover komt, zou ik maatregelen nemen. Die zijn er mijns inziens wel. Stop om te beginnen minimaal twee uur voordat je gaat slapen zoals gezegd met intensieve mentale activiteiten. Wat je verder ook kan doen, is voor het slapen gaan rustig te gaan zitten en je dag nog eens aan je geestesoog voorbij laten gaan. Je verwerkt zo alvast een beetje wat je overdag hebt ervaren. Dat zorgt er vervolgens voor dat je al wat meer tot rust komt en zo vatbaarder bent voor slaap.

Een andere truc is om comfortabel op je bed te gaan liggen en met je aandacht door alle onderdelen van het lichaam te gaan. Je kunt beginnen met de tenen van je voeten te voelen en zo werk je geleidelijk aan omhoog, tot aan de top van je kruin. Tot slot neem je even tijd om het hele lichaam te voelen. Voel het geheel en ervaar hoe alles gevoelsmatig samen een geworden is. Je hebt overigens kans dat je dan al lang en breed naar dromenland bent vertrokken. Lig je zomaar te slapen. Wie had dat gedacht šŸ˜‰

Deze tips gaf ik ook een paar dagen geleden aan bovengenoemde vriendin. Nu is het aan haar of ze deze ter harte zal nemen. Deze dingen gaan niet vanzelf, je moet er wel iets voor doen. Een lastige vond zij het tijdig ophouden met werken. Dat zat er eigenlijk, zei ze, niet in. Ik denk dan: dat is je eigen keuze. Wat vind jij daarvan?

Geef een reaktie