Stoelhouding I (Utkatasana)

2 Reakties

Stoelhouding I (Utkatasana)Ken je dat gevoel tijdens een yogales? Je staat in een yogahouding. Je voelt allerlei onderdelen van je lichaam op een vrij oncomfortabele manier. Eigenlijk zou je er het liefst de brui aan geven. En je denkt: hoe lang gaat dit nog duren? Uit eigen ervaring weet ik dat een dergelijke ervaring veel mensen bekend in de oren zal klinken als we het hebben over de Stoelhouding (Utkatasana).

Ik herinner me ettelijke gelegenheden dat mijn yogaleraar tijdens een yogales aan ons ook letterlijk de vraag stelde. Of we soms dachten: hoe lang moet ik nog in Stoelhouding blijven staan?

Fysiek

Het fysieke ongemak is best verklaarbaar. In de Stoelhouding komt spanning te staan op het bekken en de bovenbenen. Vooral de druk op de bovenbenen zullen veel mensen onaangenaam vinden. Als je deze ervaring in sporttermen omschrijft dan zou je kunnen zeggen dat die bovenbenen ‘verzuren’.

Dit houdt in dat het lichaam een stof aanmaakt, melkzuur genaamd, en deze loopt in de spieren. Melkzuur geeft een zwaar gevoel in de spieren. Het lichaam heeft ook enige tijd nodig om de stof weer uit de spieren af te voeren.

Mentaal

Over de mentale component valt ook wel wat te zeggen. Bij ongemak zijn we als mensen geneigd om daar van alles over te gaan denken. De ene gedachte na de andere gaat door ons hoofd en heel actief bedenken we allerlei scenario’s die we wel eens zouden kunnen volgen.

Je kent misschien het bekende spreekwoord. Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat men vreest. Dat rijmt mooi, maar het is natuurlijk ook heel erg waar.

Oplossing?

Ik doe je in dit blog graag twee handreikingen die mogelijk ervoor zorgen dat het wat gemakkelijker voor je wordt om met het ongemak in Stoelhouding om te gaan.

De eerste is een oude bekende, namelijk de drie kenmerken van een yogahouding: stevig, stabiel en redelijk gemakkelijk. Houd deze tijdens yoga altijd in je achterhoofd en ik garandeer je dat je er baat bij zult hebben.

De tweede handreiking heeft te maken met het omgaan met je gedachten. Kijk of je met je aandacht hier en nu erbij kunt blijven bij wat je lichamelijk voelt gebeuren. Laat je gedachten zoveel mogelijk voor wat ze zijn door geen olie op het vuur te gooien met actief bedachte scenario’s.

Dat is misschien niet zo gemakkelijk want de geest is een vernuftig instrument dat graag al je aandacht opeist en onrustig van karakter is. Ze is geleidelijk aan te temmen met gedisciplineerde oefening.

Wat beide handreikingen betreft: het is een beetje als leren autorijden. Op een gegeven moment gaat het (bijna) vanzelf. Succes!

Instructie

Ga maar op je mat staan met je voeten iets verder uit elkaar, maar wel binnen de lijnen van de mat. Voel hoe je lichaamsbalans is als je op deze manier staat.

Zoek ontspanning in knieën, bekken, buik en schouders. Maak de nek lang, houd de hals zacht en strek je kruintje mild in de richting van het plafond.

Breng dan de armen gestrekt naar voren tot net iets onder schouderhoogte. Leg de armen en handen als het ware over een denkbeeldige stoelleuning.

Zak vervolgens een stukje door je knieën. Alsof je op een stoel gaat zitten. Houd de rug rechtop. Zak in elk geval met het zitvlak niet lager dan de knieën. Voel wat voor jou de juiste positie is, op dit moment.

Stem de houding zodanig af dat je de schouders kunt ontspannen en dat de adem op natuurlijk wijze doorgang kan vinden. Houd de nek lang en de hals zacht. Stuur de inademing naar laag in de buik en laat de uitademing doorstromen, in de richting van de ondergrond.

Neem van binnenuit waar hoe het voor je is in deze yogahouding. Voel de spanning in je bovenbenen en wellicht het gevoel van ongemak dat daarmee gepaard gaat. Pas de Stoelhouding een beetje aan als je merkt dat je adem sneller gaat dan normaal.

Blijf zolang in stoelhouding als voor jou op dit moment goed voelt.

Op een inademing kom je dan rustig terug omhoog. Uitademend laat je de armen weer langs je lichaam zakken en zet je de voeten terug op een voetbreedte uit elkaar.

Voel de Stoelhouding een moment na.

2 Reakties op “Stoelhouding I (Utkatasana)”

  1. Femke v.paardhoven

    bedankt voor deze nuttige informatie, ik heb hier veel aan gehad

    mvg. mvr van paardhoven

  2. nancy

    de nieuwe yoga oefeningen op een stoel zijn echt heel goed te doen, met name ,
    als je s morgens niet goed bent uitgeslapen en je je moe en futloos voelt,
    en na een dag hard werken is het zeer ontspannend
    bedankt voor de oefeningen.

    met vriendelijke groet, nancy

Geef een reaktie