Stress!

Geef een reaktie

StressStress is in deze tijd bijna een modewoord geworden. Iedereen heeft er wel eens last van. Waar komt stress vandaan en hoe kun je er het beste mee omgaan? Daarover gaat deze blog.

Het lijkt wel of we het met zijn allen steeds drukker hebben gekregen. Van alle kanten zijn er mensen die iets van ons willen. Bovendien zijn we zelf bijna continue bezig om onszelf vol te stoppen met informatie via computer, tablet of smartphone.

De laatste jaren zie ik om me heen steeds meer mensen die op de fiets, lopend, in de trein of zelfs in de auto op hun apparaatje aan het kijken zijn. E-mails, SMS-jes en Whatsappjes moeten worden gelezen en verstuurd. Nieuws, Facebook en Twitter moeten worden bijgehouden. Voor mensen in de buurt of de omgeving in het algemeen is maar nauwelijks ruimte of aandacht.

Consumeren

Je zou kunnen zeggen dat we bijna onophoudelijk, de hele dag door, te maken hebben met informatie die op ons afkomt op deze manier. Daar komt bij dat je met zo’n smartphone of tablet ook nog eens non-stop bereikbaar bent voor alles berichtjes, telefoontjes en wat al niet meer.

Als 24-uurs info-consument ben je nauwelijks in de gelegenheid om eens even niets te hoeven, niet bereikbaar te zijn. Eigenlijk is het niet zo vreemd dat je op een gegeven moment het gevoel kunt krijgen volkomen overvoerd te zijn.

Interne reactie

Lichaam en geest zijn echter niet gek. Zij laten zich een hele tijd van alles welgevallen wat jij allemaal doet en onderneemt. Zij kunnen ook best veel hebben en herstellen zich een tijd lang nog vrij goed van de overload waarmee zij in de moderne tijd te maken krijgen.

Op een gegeven moment wordt het als het ware te gortig en uiten zij zich door jou een verhoogd gevoel van spanning te geven. Oftewel stress!

Signalen

Die stress kan zich geestelijk en emotioneel openbaren in een opgejaagd gevoel of bijvoorbeeld in een extreme vermoeidheid. Allemaal signalen om jou te vertellen: Let op en doe iets, voordat het te laat is! Bij een burn-out ben je al een behoorlijk eind gevorderd in die richting.

Stress kan ook een lichamelijke klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld in de vorm van harde spieren en spanning in de schouders. Het lichaam zet zich schrap. Spieren spannen zich aan. Op gegeven moment ga je dat natuurlijk ook onmiskenbaar voelen in de vorm van pijn of een sterk verminderde beweeglijkheid.

Consuminderen

Als je het zo leest, klinkt het vrij logisch allemaal. Vind je niet? De praktijk wijst echter uit dat we met zijn allen geneigd zijn om meestal te wachten tot we behoorlijk ver heen zijn, voordat we geneigd zijn om iets aan onze fysieke en mentale roofbouw te gaan doen.

Ik zou je echter willen adviseren om voor jezelf al eerder aan de bel te trekken.

Even niet

Natuurlijk snap ik ook wel dat je die smartphone of die tablet niet bij de vuilnis zou willen zetten. Je hebt hem immers voor je gevoel heel hard nodig en het is hartstikke leuk om er van alles mee te kunnen doen. Wat ik wel zou willen voorstellen, is dat je elke dag op een aantal momenten alle apparatuur een poosje uitschakelt.

Je kunt je omgeving daar ook van op de hoogte stellen, bijvoorbeeld door wat mensen een berichtje te sturen dat je op die en die tijden even niet bereikbaar bent. In mijn blog over Rust, Reinheid, Regelmaat kun je meer lezen over hoe je wat meer een gezonde maat kunt inbouwen in je leven, ook wat betreft andere zaken.

Yogaoefeningen

Op die momenten kun je jezelf even helemaal rust gunnen, maar je kunt ook een yogaoefening doen. Met onze yogalessen heb je altijd een oefeningetje bij de hand. Een losmaakoefening, een korte meditatie, een lichaamsontspanning of een oefening om bewuster te leren ademen. You name it!

Op die manier komt die smartphone of tablet toch nog goed van pas om gevoelens van stress ook tegen te gaan. Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen het gebruik van allerlei moderne apparatuur. Gebruik deze echter met beleid en met verstand. Neem een kijkje bij onze Online Yogalessen en doe de gratis proefles!

Geef een reaktie