Tussen de oren

Geef een reaktie

Tussen de orenAls iets je dwars zit dan kun je met recht zeggen: het zit tussen de oren. Bij fysieke problemen is dit echter minder evident. Wanneer kun je zeggen dat iets van geestelijke aard is en wanneer is de lichamelijke component dominant?

In mijn optiek kun je deze gebieden niet van elkaar scheiden. Wat zogenaamd tussen de oren zit, is mijns inziens ook niet minder echt of reëel. Een gebroken been kun je echter in het ziekenhuis laten zetten. Voor problemen in het hoofd ligt zo’n eenduidige diagnose en aanpak helaas vaak niet zo voor de hand.

Stigma

Wat tussen de oren zit, gaat bovendien al gauw gepaard met een stigma. Het is niet zo goed zichtbaar aan de buitenkant. Je hebt ze zeker niet helemaal op een rijtje. Of je moet maar even doorzetten, je bent toch geen watje? Geestelijke nood ziet men maar liever als niet bestaand.

Over fysieke problemen vellen mensen veel minder gauw een oordeel. Lichamelijk leed is immers zichtbaar. Wat je kunt zien, is voor ons echt en reëel. Dat veel fysieke aandoeningen door de medische stand bij lange na nog niet worden begrepen, vergeten we voor het gemak dan nu maar.

Mind

Tussen de oren wordt in yoga vaak samengevat met mind. De Mind staat voor alle geestelijke activiteit in een menselijk wezen. En eigenlijk komt het hele fysieke verhaal daar ook uit voort. De Mind heeft sowieso veel te maken met alle verhalen die wij creëren in ons hoofd.

Waar wij ons gelukkig bij voelen of juist helemaal niet. Je zou het allemaal kunnen scharen onder ingenieuze creaties van je eigen geest.

Wat in je hoofd zit, heeft ook effect op je lichaam. Zover reikt ons inzicht inmiddels wel. Hoe dit precies blijft voor velen van ons echter een raadsel. Tussen de oren is namelijk zo slecht grijpbaar. Letterlijk en figuurlijk moeilijk aanpakbaar. Daar ligt de crux van dit menselijke probleem.

Mindful

Wat je in deze context praktisch kunt doen, is goed de tijd nemen voor het onderzoeken van je geestelijke natuur. Met aandacht observeer je je gedachten, echter zonder je eraan vast te grijpen of ze toe te staan met je op de loop te gaan.

Deze aanpak is een beproefd gegeven, heeft zelfs de zegen van het medische circuit. Psychiaters en psychologen zetten haar tegenwoordig veelvuldig in. In de volksmond heet dit mindfulness Je oefent je aandachtig, opmerkzaam te zijn en dus mindful. Het is een misverstand dat de geest hierdoor leeg wordt. Momenten van geestelijke rust komen wellicht wel wat vaker voor.

Benadering

Je vraagt je misschien af wat je dan hiermee opschiet. Als je geest toch niet leeg wordt, wat kan dan het nut zijn van dit tijdrovende gedoe? Het geheim zit echter in de wijze waarop je gedachten en gevoelens tijdens aandachtige momenten benadert. Jij bent niet die gedachten. Je mag ze observeren, hoeft er niks mee, want zij komen en zij gaan.

Je kunt hier nog een poosje diep over nadenken. Dat is natuurlijk je goed recht. Je kunt het ook gewoon proberen. Zitten en waarnemen, dat is het enige wat op zo’n moment telt.

Geef een reaktie