Wanneer oefenen?

Geef een reaktie

KlokWat is nu het beste tijdstip om yoga te oefenen? Daar valt wel het een en ander over te zeggen. Er zijn vanuit de yoga een aantal spelregels wat dit betreft. Houd bij het lezen daarvan wel in je achterhoofd dat jij zelf degene bent die bepaalt wat jouw eigen spelregels zijn! De uitdrukking is niet voor niets: ‘Onderzoek en behoud het goede.’ Deze is eigenlijk bruikbaar bij alles wat je onderneemt…

Je kunt bij ‘wanneer’ denken aan een specifiek tijdstip of moment van de dag. Je kunt ook denken aan de meest gunstige omstandigheden voor het lichaam om yoga te oefenen. Een volle maag is bijvoorbeeld niet zo handig voor yoga oefeningen. Bij de houdingen komt er al gauw de nodige druk op dat gebied te staan en dat voelt dan niet zo plezierig aan.

Het beste is daarom om op een nuchtere maag of minimaal twee uur na de laatst gegeten maaltijd te beginnen met yoga. Je kunt wel vrij kort van tevoren nog wat water drinken. Als je in de vroege ochtend oefent, op een nuchtere maag, wordt vaak geadviseerd om eerst twee glazen water te drinken, voordat je begint. Kijk ook hierbij voor jezelf wat goed aanvoelt voor jou.

Ochtendyoga

Qua tijdstip is de ochtend ideaal. Zelf houd ik erg van de rust van morgenstond. Het kan buiten dan zo verstild zijn en dat kan heel behulpzaam zijn tijdens het oefenen. Kort na het opstaan voel ik ook dat mijn geest dan nog niet zo actief is. De slaap heeft de activiteit van het denken op zijn minst een stuk vertraagd. In die omstandigheden geeft mijn geest zich wat gemakkelijker over en gaat ook eenvoudiger mee met de stroom van de yoga.

Het lichaam is vaak op een dergelijk vroeg tijdstip wat stijver dan gedurende de dag. Op natuurlijke wijze oefen je dan ook wat voorzichtiger en milder dan wanneer je gedurende de dag al helemaal op stoom bent. De vroege morgen kan zo ook je aandachtigheid bij de staat van je lichaam vergroten en dat is een gunstige omstandigheid vanuit yogaperspectief.

Avondyoga

Het een-na-gunstigste tijdstip voor yoga oefeningen is de avond. Als het goed is, ben je dan al bezig de activiteiten van de dag af te bouwen. Het is dan ook aan te raden niet al te opwekkende yoga oefeningen te kiezen.

Yoga in de avonduren heeft voor sommigen als bijkomend voordeel dat je lichaam en geest zo nog wat meer voorbereidt op het slapen. Als je moeite hebt om in slaap te komen, kunnen yoga oefeningen op dergelijke momenten zeer behulpzaam zijn.

Eind van de middag

Een derde voorkeur qua tijdstip om yoga te oefenen is dan eind van middag. De lunch is dan hopelijk goed gezakt en de beoefening kan op dat moment zelfs een uitgesproken gunstig effect hebben op je spijsvertering.

Bij een gematigd en gezond eet- en leefpatroon word je op deze manier slank van yoga! Zoals al eerder gezegd zou ik slank worden niet bombarderen tot hoofddoel van je beoefening, maar een bijkomend voordeel is het misschien wel…

Of anders

Mocht het nou zo zijn dat het zowel ’s ochtends, ’s avonds en eind van de middag niet uitkomt om yoga oefeningen te doen dan zou ik een moment kiezen dat je wel uitkomt. Uiteindelijk ligt het grootste belang niet in het precieze moment van oefenen maar in het feit dat je het doet. Veel plezier!

Geef een reaktie