Yoga en gezondheid

Geef een reaktie

Yoga en gezondheidAls je het hebt over yoga en gezondheid is het nog wel eens een verhaal van het kip en het ei. Welke was er namelijk eerst en heb je de ene nodig om de ander te kunnen doen? Als yogaleraar was de laatste kwestie soms aan de orde. Iemand vroeg zich dan af of zij aan yoga kon beginnen nu zij klachten had in dit of dat lichaamsdeel.

Destijds gaf ik yogalessen binnen een groot sportcentrum. Het perspectief op bewegen is daar niet per se met de aandacht die de yoga vraagt. Over het algemeen was mijn antwoord dat iemand juist bij klachten zou moeten beginnen aan yoga. In het lichaam is iets verstoord en yoga helpt de balans in je gezondheid weer te herstellen.

Soort yoga

Het maakt echter wel uit met wat voor soort yoga je aan de slag gaat. In een aantal moderne variaties lijkt yoga namelijk meer op toch nog een verkapte sport. Op zich hoeft dat overigens niet een doorslaggevend bezwaar te zijn als je de grenzen van je fysieke gezondheid maar goed bewaakt.

Het bewaken van die grenzen vraagt echter om in eerste instantie een juiste begeleiding. Een stimulans vanuit een leraar om je vooral te richten op het voelen. Het is niet de gymnastische prestatie die je in yoga helpt te groeien. Lenig zijn of worden is een bijverschijnsel, niet het doel.

Tussen de oren

Gezondheid heeft ook te maken met hoe het met je is tussen de oren. Hoe je sta je in het leven, op dit moment. Dit heeft weer gevolgen op hoe je oefent. Je geestelijke houding is van invloed op hoe je een en ander ervaart.

Dit onderkennen en onderzoeken is van grote waarde. In elke yogaoefening krijg je hiertoe de mogelijkheid. Observeer hoe je erin staat, letterlijk en figuurlijk, en stel je houding bij of doe een eerste poging. Als je iets wilt opbouwen, begint het altijd met de eerste steen.

Integratie

Je hebt vast wel eens gehoord dat lichaam en geest eigenlijk een zijn. Ze werken als het goed is samen. Je fysieke (en mentale) gezondheid hangt ook zeker hiervan af. Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een goede balans hierin kunt integreren in al wat je doet in je menselijke bestaan.

Doe dus met beleid je oefeningen. Observeer hoe het met je is, ieder moment opnieuw. Stel bij waar mogelijk en waar nodig. Heb verder vertrouwen in het zelfgenezend vermogen van je systeem als jij je aan deze instructie houdt.

Zelf

Als je nu zelf aan de slag gaat met yoga dan wil je natuurlijk geen brokken maken. Met extra fysieke klachten ben je immers alleen nog maar verder van huis. Houd je daarom aan de spelregels. Voor elke oefening gelden de drie kenmerken van een yogahouding. Stevig, stabiel en redelijk gemakkelijk.

Zet de eerste stap en doe het nu!

Geef een reaktie