Yoga op een stoel

Geef een reaktie

Yoga op een stoelAls je het lastig vindt om bepaalde onderdelen uit het reguliere yogaprogramma te beoefenen, kun je eens gaan denken over yoga op een stoel. Ik denk dan niet alleen aan de wat meer fysiek gerichte oefeningen, maar ook aan meditatie of oefeningen in de categorie adem en energie.

Misschien is het voor jou namelijk wel heel vervelend om bijvoorbeeld op je knieën te zitten of in een variatie van kleermakerszit. Op een stoel zitten is van vergelijkbare waarde en als dat beter past bij jouw gesteldheid, waarom zou je het dan niet doen…

Dat ik dit hier expliciteer heeft te maken met het bestaan van vooroordelen, namelijk dat yoga alleen maar kan als je lenig bent. Men denkt dat het alleen is voor iemand die fit en jong is, nog vol van souplesse. Of alleen voor vrouwen en zo kan ik nog wel even door.

Op een stoel

Ook als je gewend bent aan regelmatig oefenen kan zo nu en dan zitten op een stoel een optie zijn. Bijvoorbeeld als je wat langer wilt mediteren en last van je knie hebt of van je onderrug. Zelf heb ik in een bepaalde periode veelvuldig gebruik gemaakt van een stoel. Dat was tijdens een intensieve retraite. We mediteerden zo’n 12 uur per dag en die tijd verkoos ik door te brengen op een stoel.

Die tijd kon ik mijn aandacht echt op de ervaring van het mediteren richten. Mijn lichaam leidde niet teveel af. Ik bleef dat lijf overigens, geloof me, nog steeds prima voelen. Dat lukt ook uitstekend vanaf een stoel. Ik wisselde soms af met op de grond zitten, ondersteund door een meditatiebankje onder mijn zitvlak met pootjes op de ondergrond. Het was fijn om hier een keuze te hebben en om het geheel aan te kunnen passen aan mijn gesteldheid van dat moment.

Blessure

Bij een blessure is het eveneens niet zo’n gekke gedachte om toch te blijven oefenen, maar nu vanaf een stoel. Je uitrekken kun je ook eens op een stoel proberen. Voorover, links, rechts of achterover buigen kunnen ook op die manier. De essentie van je yoga zit dan ook niet zozeer in welke yogahouding je precies vanuit welke positie en ondergrond beoefent. Het gaat om de wijze waarop je aanwezig bent in de ervaring. Je neemt waar, laat het door je heen gaan en staat toe dat het geheel je systeem dan weer verlaat.

Hoe je ook yoga (inclusief meditatie en adem) verkiest te beoefenen, vanaf je matje of vanaf je stoel, houdt in gedachten altijd in gedachten de drie kenmerken van een yogahouding. Zo vlieg je nooit uit de bocht en loop je niet ook nog eens in je yogabeoefening een volgende blessure op. Doe vervolgens al je oefeningen met mate en pas dit principe ook toe in wat je verder doet. Met mate maar voldoende eten, drinken en slapen. Zoek overal een goede combinatie in een atmosfeer van rust, reinheid en regelmaat.

Heb jij eigenlijk wel eens zelfs maar overwogen om yoga te doen vanaf een stoel? Of merk je bij jezelf meteen bovengenoemde vooroordelen? Ben je bang wat iemand anders ervan denkt?

Geef een reaktie