Yoga op een stoel

Geef een reaktie

Yoga op een stoelAls je het lastig vindt om bepaalde onderdelen uit het reguliere yogaprogramma te beoefenen, kun je eens denken aan yoga op een stoel. Ik denk dan niet alleen aan de wat meer fysiek gerichte oefeningen, maar ook aan meditatie of oefeningen in de categorie adem en energie.

Misschien is het voor jou namelijk wel heel vervelend om bijvoorbeeld op je knieën te zitten of in een variant van kleermakerszit. Op een stoel zitten is net zo waardevol. En als dit beter past bij jouw gesteldheid, waarom zou je het dan niet doen…

Dat ik dit hier aan de orde stel heeft te maken met het bestaan van vooroordelen. Namelijk dat yoga alleen maar kan als je lenig bent. Men denkt dat yoga alleen is voor iemand die fit en jong is, met veel souplesse. Of alleen voor vrouwen en zo ken ik er nog wel een paar.

Op een stoel

Ook als je gewend bent aan regelmatig oefenen kan zo nu en dan zitten op een stoel een optie zijn. Bijvoorbeeld als je wat langer wilt mediteren en last van je knie hebt of van je onderrug. Zelf heb ik in een bepaalde periode veelvuldig gebruik gemaakt van een stoel. Dat was tijdens een intensieve retraite. We mediteerden zo’n 12 uur per dag en die tijd verkoos ik door te brengen op een stoel.

Die tijd kon ik mijn aandacht echt op de ervaring van het mediteren richten. Mijn lichaam leidde niet teveel af. Geloof me, ik bleef dat lijf nog steeds prima voelen. Dat lukt ook uitstekend vanaf een stoel. Ik wisselde soms af met op de grond zitten, ondersteund door een meditatiebankje. Het was fijn om hierin een keuze te hebben en om het geheel aan te passen aan mijn gesteldheid van dat moment.

Blessure

Bij een blessure is het eveneens niet zo’n gekke gedachte om toch te blijven oefenen, maar nu vanaf een stoel. Je uitrekken kun je ook eens vanaf een stoel proberen. Voorover, links, rechts of achterover buigen kunnen ook op die manier. De essentie van yoga zit niet zozeer in welke yogahouding je precies vanuit welke positie en ondergrond beoefent. Het gaat om de wijze waarop je aanwezig bent in die ervaring. Je neemt waar, laat de dingen door je heen gaan en staat toe dat het geheel je systeem weer verlaat.

Hoe je yoga ook verkiest te beoefenen houdt in gedachten altijd de drie kenmerken van een yogahouding. Zo vlieg je nooit uit de bocht en loop je niet in je yogabeoefening ook nog eens een volgende blessure op. Doe vervolgens je oefeningen met mate en pas dit principe ook toe in wat je verder doet. Met mate maar voldoende eten, drinken en slapen. Zoek overal een goede mix in een atmosfeer van rust, reinheid en regelmaat.

Heb jij eigenlijk wel eens zelfs maar overwogen om yoga te doen vanaf een stoel? Of merk je bij jezelf meteen bovengenoemde vooroordelen? Ben je bang voor wat iemand anders ervan denkt?

Geef een reaktie