Zuurstof

Geef een reaktie

ZuurstofZuurstof heb je nodig om te kunnen leven. Zonder voldoende zuurstof ga je namelijk gewoon dood. Longen en hart zijn de belangrijkste zuurstofverwerkers van het menselijk lichaam. Van hieruit wordt deze door het gehele systeem rondgepompt.

Je kunt je misschien voorstellen dat het daarom ook uitmaakt of je oppervlakkig of diep ademt. Of je inademing korter of langer dan je uitademing is. Of je door je mond of je neus ademt. Of dat het een afwisseling is van die twee.

In je drukke leven ben je hier waarschijnlijk niet zo mee bezig. Het zou echter goed zijn dat wel wat meer te doen. De consequenties kunnen groot zijn als het lichaam niet voorzien wordt van een stabiele toestroom van adem. Een tekort aan heilzame zuurstof kan leiden tot fysieke klachten en een gebrek aan energie.

Oppervlakkige ademhaling

Ademen gaat automatisch, zowel overdag als ’s nachts. Als je er eens bij stil staat, zul je echter wel merken dat het de ene keer anders gaat dan de andere keer. Bij drukte adem je wat sneller en is je hartslag vaak wat hoger. In ruststand passen adem en hartslag zich aan die situatie aan.

De ervaring leert echter dat de ademhaling van een volwassene oppervlakkiger is dan die van een mens in zijn jongere jaren. We verleren als het ware om zo volledig te ademen als een kind. Je systeem heeft eronder te lijden, dat je deze natuurlijke kwaliteit blijkt te verliezen. Om weer op een gezonde manier hiervoor te vinden, is het tijd voor een reset.

Longen

Zuurstof gaat zoals je weet naar de longen. Bij de inademing komt deze binnen en bij de uitademing gaat deze er weer uit. Toevoer is van belang, maar niet minder de uitstroom. Een onvolledige uitademing zorgt ervoor dat de doorstroom niet optimaal meer is.

Afvalstoffen blijven dan achter in de longen. Het systeem raakt op een gegeven moment min of meer vervuild. Het zou goed zijn het systeem schoon en zuiver te houden. Aandacht voor gezond ademen is daarom essentieel.

Yoga

De yoga biedt talloze oefeningen om hieraan te werken. Er zijn yogaoefeningen die speciaal op een gezonde ademhaling zijn gericht. Denk aan het beoefenen van vijf minuten buikademhaling. Of aan een volledige yoga-ademhaling op zijn tijd.

Ook in de fysieke houdingen of yoga asana zijn er mogelijkheden te kust en te keur. Ter zuivering van je systeem kun je bijvoorbeeld denken aan een liggende torsi of een andere draaiing. Voldoende drinken draagt hier bij aan een optimaal resultaat.

Bij de dynamische oefeningen noem ik bij uitstek de Kriya. Op de adem beweeg je het lichaam. Alles stroomt zo weer eens extra goed door.

Zuurstof

Ik hoop dat ik je hier wat meer handvatten heb gegeven om met je adem aan de slag te gaan. Het gaat dan wel vanzelf, maar vraagt toch om je aandacht. Werk aan voldoende zuurstof om te leven, zowel op het fysieke als op het figuurlijke vlak.

Zuurstof heeft namelijk ook met energie te maken. Met hoe je je in het algemeen voelt. Als het lichaam energetisch schoon is en voorzien van een gezonde adem dan vaar je daar wel bij. Is dat niet ook jouw wens?

Geef een reaktie